Nyheter

Fart och kontroll – en racerbil som byggts på en Protoverkstadskurs är försedd med artificiell intelligens

Projektgruppen Speed Demon byggde en självstyrande, med AI försedd liten racerbil på uppdrag av ett företag.
Aalto University / Olli Paloviita lähettää auton kisaan / photo: Linda Koskinen
En liten självstyrande racerbil byggdes på uppdrag av Futurice.

Let the race begin! På Protoverkstadskursen på sommaren jobbar studerandena med uppdrag de får av företag på olika områden. Olli Paloviita, Ture Saarniniemi, Kaisu Hiltunen, Pyry Vaara och Taige Wang tog sig an uppgiften som erbjudits dem av företaget Futurice som utvecklar webb- och mobilprogramvaror. Målet var att bygga en liten självstyrande racerbil som fungerar med AI. Vi fick följa med framskridandet av ett projektarbete från idé till en tävling mot Futurices lag.

Aalto University / Speed Demon -projektiryhmä ja auton osat / photo: Linda Koskinen
Delarna till racerbilen har kommit och en prototyp till den elastiska stötfångaren har skrivits ut med 3D-skrivare, så bilen kan börja byggas!

Fredagen den 28 juni

Mitt under semestersäsongen sätter vårt projektteam full fräs. Delarna till racerbilen har sent omsider kommit – förargligt nog utan batteri och laddare – och en prototyp till den elastiska stötfångaren har skrivits ut med 3D-skrivare. Också datorn till den självstyrande bilen är klar, så bilen kan börja byggas.

Fredagen den 9 augusti

Olli, Ture, Kaisu, Pyry ja Taige stretade på hela juli och nu är bilen med sin kamera färdig. Sedan är det dags att bygga körbanan och lära bilen AI. Teamet jobbar också på ett bromssystem som aktiveras av avståndsgivare och stoppar bilen om givarna upptäcker ett hinder på banan. Den här säkerhetsåtgärden förhindrar krockar om autopiloten tappar kontrollen över bilen.

Aalto University / projektiryhmä rakentaa kilpa-autoa / photo: Linda Koskinen
Teamet försöker ta reda på varför kommunikation med Arduino-styrplattformen hindrar resten av körprogrammet att fungera.
Aalto University / Itseohjautuva kilpa-auto / photo: Linda Koskinen
Bilen är färdig och sedan är det dags att lära bilens AI.

Fredagen den 16 augusti

Kursens slutuppvisning närmar sig snabbt. Projektteamet Speed Demon har tänkt köra och lära bilen första gången den här veckan, bara tejpen man beställt för att bygga banan kommer. I väntan på det försöker teamet komma underfund med varför kommunikation med Arduino-styrplattformen hindrar resten av körprogrammet att fungera.

Torsdag den 22 augusti, kappkörning och kursens slutuppvisning

Tävlingsdag! Tejpen kom fram i tid och bilen hann köra några varv på övningsbanan utan malörer. I dag utmanas den av två Futurice-racerbilar från Tammerfors. Publik samlas kring tävlingsbanan när tre självstyrande bilar ska göra upp om vem som är bäst.

Aalto University / Yleisö kerääntyi katsomaan itseohjautuvien kilpa-autojen kisaa / photo: Linda Koskinen
Tävlingen med självstyrande bilar var en publikframgång.
Aalto University / Protopaja2019 / photo: Linda Koskinen
Speed Demon-teamets bil (i mitten) tävlade mot två av Futurices bilar före kursens slutuppvisning.
Aalto University / Speed Demon -projektiryhmä / photo: Linda Koskinen
Segraren har lätt att le! Speed Demon-projektgruppen från vänster till höger: Ture Säräisniemi, Kaisu Hiltunen, Olli Palo Viita och Taige Wang. Pyry Vaara är inte med på bilden.

Alla bilarna har litet svårt att hålla sig på banan men Aaltos bil vinner för den har de två bästa körningarna av tre! Grattis! Ska ni fortsätta tävla i framtiden?

"Futurice fortsätter att ordna kappkörningar och inbjöd oss att delta. Få se hur teamets entusiasm räcker till", berättar Paloheimo.

"Jag kan absolut rekommendera Protoverkstadskurser för alla – man får fritt jobba med projektet tillsammans med teamet och får hjälp med så gott som allt tänkbart."

På Protoverkstadskurserna får studerande från olika områden bygga prototyper på uppdrag av företag man samarbetar med. I år planerade och byggde man bland annat en kamera man kan kasta, en liten självstyrande bil med AI och en fjärrstyrd strömstyrningsmodul.

Kursens företagspartner var Aboense, Futurice, Helvar, JoyHaptics, Riot Innovations, Savox och SICK.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande