Banbrytande resultatet inom astronomisk forskning avslöjas 10.4

Evenemanget kan följas per direkt sändning på Aalto-universitetets sidor.
This image contains a collage of ESO’s telescopes at various sites in Chile.

Representanter för Europeiska kommissionen, Europeiska forskningsrådet (ERC, European Research Council) och Event Horizon Telescope (EHT, "Händelsehorisontteleskopet") ordnar en presskonferens den 10.4.2019 kl. 16 (finsk tid) för att presentera banbrytande forskningsresultat från EHT. Evenemanget ordnas av Carlos Moedas, EU-kommissionären för forskning, vetenskap och innovation.

Tuomas Savolainen är den enda finländaren som är med i projektet och är anställd som akademiforskare vid Aalto-universitetet och jobbar vid radioforskningsanläggningen Metsähovi.

Läs mer på Europeiska sydobservatoriet (ESO) webbsida. ESO är den främsta mellanstatliga vetenskaps- och teknikorganisationen inom astronomin.

Intervjuförfrågningar till Tuomas Savolainen riktas till Riikka Hopiavaara, kommunikationsavdelningen vid Aalto-universitetet.

Riikka Hopiavaara
Tel. 050 384 1772

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.