Aalto-universitetet söker vicerektor för innovationsverksamheten

Aalto-yliopisto A Grid / Photo: Unto Rautio

I och med att den strategiska betydelsen av innovationer och ekosystem ökar har styrelsen för Aalto-universitetet beslutat att inrätta en ny tjänst som vicerektor med ansvar för innovationer. Rekryteringen av den första vicerektorn med ansvar för innovationer har inletts.

Aalto-universitetet vill i linje med sin vision bygga ett innovativt samhälle genom att kombinera banbrytande vetenskap och teknik med designkunnande och ekonomiskt tänkande. Målet är att utveckla huvudcampuset till ett unikt samarbetscentrum, som länkar samman internationella forsknings- och innovationsnätverk och inhemska aktörer.

”Aalto-universitetet har en nationell specialuppgift att stärka den finländska innovationsförmågan. Vårt universitet är motorn till ett livligt och mångsidigt ekosystem för innovation och entreprenörskap. Verksamheten inom detta område ökar och dess strategiska betydelse accentueras på lång sikt, så det är naturligt att man i fortsättningen har en egen vicerektor som ansvarar för innovationsverksamheten”, säger rektor Ilkka Niemelä.

Den nya vicerektorn ska leda och utveckla Aalto-universitetets innovationsverksamhet. Hen ska bygga upp och utveckla det kunskapsbaserade ekosystemet inom och kring universitetet i enlighet med vårt nationella uppdrag. Vicerektorn ska säkerställa att universitetet har de bästa förutsättningarna för att vara en motor för nya tankesätt och kommersiella möjligheter för ett brett fält av Aalto-universitetets privata och offentliga, finländska och internationella partner.

Vicerektorn ska hjälpa vår organisation att producera, identifiera och införa innovationer som är betydelsefulla för samhället. Målet är att främja innovationer som baserar sig på högklassig forskning och sektorsövergripande samarbete tillsammans med vårt mångsidiga nätverk av partner.

Det är vicerektorn med ansvar för forskning som tidigare har lett innovationsverksamheten och det nära samarbetet mellan forskning och innovationer kommer att säkerställas även framöver.

Vicerektorn ska rapportera till universitetets provost och hens mandattid är fem år.

Ytterligare information om uppdraget och anvisningar för ansökan

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.