Aalto Festival – nu med Friday Night Live

Aaltoiternas kunskap och talang lyfts fram i över 60 evenemang i maj.
aaltofestival_sv_sv.jpg

Varje år då sommaren står för dörren firar hela Aalto-universitetet tillsammans resultatet av det gångna läsårets arbete. ”Det här är den bästa tiden på året, då Aalto Festival anländer tillsammans med vårblommorna. Universitetet får ge uttryck genom flertalet fina produktioner i form av tiotals evenemang”, säger Anna Valtonen, vicerektor för konst och kreativ praxis.

I år för Aalto Festival med sig en del nyheter. Friday Night Live (18 maj) är ett evenemang som väcker forskningen till liv på ett nytt sätt. Under en underhållande fredagskväll visar ett band och en grupp forskare från olika områden hur ”sisu” påverkar och tar sig uttryck i deras arbete. Entä jos... (Tänk om.../What if..., 19 maj) utgör en del av den verksamhet med Aalto-universitetet Junior som startade i februari. Under dagens lopp bjuder vi barn och unga på ett program med vetenskap och konst i vilket det ingår 10 verkstäder under temat ljus och färger.

Bland de över 60 evenemangen finns det också plats för Product Design Gala (18 maj), som firade sitt 20-årsjubileum i fjol. Under galan presenteras produktutvecklingsprojekt som företag och studerande genomfört gemensamt vid Design Factory. Aalto Sustainability Day (18 maj) är en temadag för hållbar utveckling. Vinnaren av det internationella Millenniumpriset för teknologi håller den 23 maj, dvs. dagen efter offentliggörandet, en Millennium Talks-föreläsning. Vårens höjdpunkt inom mode, Näytös18, ordnas den 25 maj och den 30 maj står seminariet Hook'18 i tur. Seminariet fokuserar på teman som gäller stadsutveckling och framtidens campus.

”En månad räcker inte till för att lyfta fram allt det arbete som utförs vid vårt universitet – egentligen borde vi fira året om. Detta kan ändå vara en ögonblicksbild som klart lyser upp resultatet av vårt arbete”, säger Anna Valtonen.

Aalto Festival 17–31 maj 2018. Bekanta dig med mångfalden av evenemang på nätet på adressen aaltofestival.fi, eller ladda ner appen från Google Play eller AppStore.

Ytterligare information:
aaltofestival.fi
evenemangsproducent Ida Laude, [email protected], tfn 050 50 413 7751

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.