80 år av doktorspromotioner inom teknik

Aalto-universitetets tekniska högskolor ordnar sin andra gemensamma solenna doktorspromotion den 10 oktober 2014 i Otnäs i Esbo.
tohtorinhattu_sv.jpg

Tekniska högskolans (TKK) första promotion firades för 80 år sedan år 1934. Då promoverades tio teknologie doktorer och två hedersdoktorer. De solenna doktorspromotionerna inom teknik har långa traditioner: TKK har under sin hundra år långa universitetshistoria ordnat tjugo solenna doktorspromotioner.

Under årens lopp har universitetet internationaliserats, vilket också syns i det ökande antalet utländska doktorer som promoveras.

– Dagens utmaningar förutsätter att också universitetet ingår i globala nätverk. Universitetets aktörer rör sig suveränt mellan akademisk forskning och entreprenörskap. Den ökade internationella verksamheten är synlig på alla nivåer. Undervisningen har i stor utsträckning blivit engelskspråkig. Den globala marknadsföringen av professorstjänsterna och forskarplatserna har fört med sig nya idéer och verksamhetssätt till universitetet, konstaterar dekanus för Aalto-universitetets högskola för kemiteknik, professor Janne Laine.

Vid promotionsakten upptas de nya doktorerna och de tio hedersdoktorerna som medlemmar i det teknologiska vetenskapssamfundet. Vid promotionen promoveras de teknologie eller filosofie doktorer som avlagt sin doktorsexamen under tiden 1.7.2012–30.6.2014. Antalet promovender uppgår till sammanlagt 346.

Vid tillfället promoveras också tio betydande påverkare inom vetenskap och samhälle. Blivande teknologie hedersdoktorer är bergsrådet Jorma Eloranta, prorektor Mikko Hupa, ekonomie doktor Sirkka Hämäläinen, professor Sumio Iijima, professor Torgeir Moan, professor Hans Niemantsverdriet, professor H. Vincent Poor, professor Claudia Tesche, professor Esko Ukkonen och professor Jens Zander.

Promotionsakten
Fredagen den 10 oktober 2014 kl. 13.15 - ca 16.30 i A-salen, Otsvängen 1, Otnäs, Esbo

Följ promotionen i direktsändning på webben

Huvudevenemanget under promotionsdagen, promotionsakten, kan följas i direktsändning på nätet. Ceremonin kan ses på nätet (~ kl. 13.00-16.30)

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.