3476 ansökningar under ansökningsomgången i december-januari

Antalet ansökningar minskade med ca 17 procent från föregående år, men antalet europeiska sökande ökade.

Ansökningstiden till Aalto-universitetets magisterprogram och det engelskspråkiga kandidatprogrammet International Business som ordnas i S:t Michel gick ut den 25.1. Antalet ansökningar till magisterstudierna sjönk med 18 procent från föregående år. År 2016 var antalet ansökningar sammanlagt 3355 medan i år var antalet 2762. Under den nu avslutade omgången kom ca 40 procent av de sökande utanför EU- och EES-området, år 2016 var procentandelen ca 56. Antalet av andra än finländska EU-/EES-medborgare ökade med ca 23 procent från förra året.

Kandidatprogrammet fick sammanlagt 714 ansökningar inom utsatt tid vilket är 15,5 procent mindre än under föregående ansökningsomgång. Bland de ansökande har 25 procent medborgarskap utanför för EU- och EES-området.

”Det kom inte som någon överraskning att antalet sökande utanför EU- och EES-länderna minskade. Samma har hänt i övriga länder då terminsavgifter tagits i bruk. Vår målsättning är även i fortsättningen att vara internationella och locka de bästa studerandena till vårt universitet”, konstaterar vicerektor Eero Eloranta som ansvarar för undervisningen.

Från och med augusti 2017 blir den engelskspråkiga kandidat- och magisterutbildningen avgiftsbelagd för medborgare utanför EU- och EES-länderna. Läsårsavgiften för Aaltos magisterprogram är 15 000 € och för kandidatprogrammet i S:t Michel 12 000 €. De som berörs av läsårsavgiften kan ansöka om stipendier via Aalto-universitetets stipendieprogram.

I år fanns det 77 ansökningsalternativ inom ekonomi-, konst- och teknikbranschen. Största delen av Aaltos magisterprogram är engelskspråkiga.

Under ansökningsomgången som nu avslutades sökte man till det engelskspråkiga kandidatprogrammet samt på basis av utförd kandidatexamen eller motsvarande studier till de tvååriga magisterprogrammen. Studeranden som antas till kandidatprogrammet får även direkt studierätt till magisterexamen. Ansökningstiden till finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram är 15.3 - 5.4.2017.

Antagningsresultatet till magisterprogram publiceras den 5.4.2017 och antagningsresultatet till kandidatprogram den 30.6.2017.

Tilläggsuppgifter:

Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna
tel. 050 3647 778

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!