Nyheter

1808 nya studerande antagna till Aalto-universitetets kandidatprogram – vi gratulerar de antagna!

Resultaten av den gemensamma ansökan till högskolorna har publicerats i nättjänsten Studieinfo.
Opiskelijat kesällä ulkona.

Resultaten av den riksomfattande gemensamma ansökan till högskolorna publicerades för Aalto-universitetet den 6 juli 2021 i nättjänsten Studieinfo. Sökande kan se om de blivit antagna genom att logga in i tjänsten Min Studieinfo på adressen https://studieinfo.fi/oma-opintopolku/

Vid vårens andra gemensamma ansökan som avslutades i slutet av mars sökte över 12 200 till Aalto-universitetets finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram och 1772 antogs. Till programmen inom det tekniska området antogs 1290 nya studerande, till programmen inom det ekonomiska området 358 och till programmen inom det konstnärliga området 124. Därtill antogs 34 nya studerande genom öppna universitetets ledstudier för ekonomutbildning (en separat ansökning) till Otnäs campus och två nya studerande till S:t Michels campus.

I år fanns det flest sökande till kandidatprogrammet i ekonomivetenskaper. Det som intresserade mest inom det konstnärliga området var visuell kommunikation och design och bildkonstpedagogik. Flest sökande inom det tekniska området hade datateknik, maskin- och byggnadsteknik samt produktionsekonomi, som var och en hade över 1000 sökande.

”Välkomna till Aalto-universitetet och varma gratulationer till de nya studerandena! Trots den andra undantagsvåren har ni alla sökande kunnat anpassa er till bland annat de olika antagningsförfarandena. Därför vill jag särskilt tacka alla våra sökande för att de har varit ihärdiga och orkat under de här förhållandena. Gratulerar till den fina prestationen!”, säger Petri Suomala, prorektor med ansvar för undervisningen vid Aalto-universitetet.

En del sökande har antagits på basis av sina studieprestationer vid det öppna universitetet vid Aalto-universitetet. Tar man vägen via det öppna universitetet kan man söka till särskilt definierade kandidatprogram inom teknik och ekonomi. Det går året om att anmäla sig till studieperioder som lämpar sig som en väg till vidare studier i teknik och ekonomi.

Via ansökan om överflyttning som pågick i maj fick vi 85 sökande till Aalto-universitetet och det mest populära ansökningsmålet var kandidatprogrammet i ekonomivetenskaper. Resultaten för ansökan om överflyttning kommer att publiceras senast 9 juli 2021.

Studieinfos datorkörning av placeringarna ger varje antagen en studieplats. Datorkörningen omfattar alla objekt i universitet och yrkeshögskolor som kan sökas via den gemensamma ansökan, och den avslutas den 2 augusti 2021.

Grattis än en gång för den fina prestationen – välkomna till Aalto-gemenskapen!

Ytterligare information:

Information för nya studerande

Bli examensstuderande inom det tekniska området via studier vid öppna universitetet

För medierna:

Eija Zitting, chef för lärandetjänster
tfn 050 364 7778

För sökande:

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!