1331 nya studerande antogs till magisterprogrammen

Ansökningar kom från 111 olika länder.
Kaksi henkilöä opiskelemassa.
Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio.

Ansökningstiden för Aalto-universitetets magisterprogram löpte ut den 4 januari och urvalsresultaten har publicerats den 22 mars 2021. Sammanlagt antogs 1331 nya studerande till magisterprogrammen.

Cirka en 30 % av sökande till magisterprogram hade finsk högskoleexamen. Av utländska sökande var största delen, liksom tidigare år, från Kina, Indien, Pakistan, Storbritannien och Iran. 58 % av de sökande har en högskoleexamen utanför EU / EES. Sammanlagt kom ansökningar från 111 olika länder.

Till de populäraste programmen inom ekonomi hörde Yritysjuridiikka (magisterprogrammet i företagsjuridik, ordnas på finska) och Management and International Business. Inom konst och design, de populäraste programmen var Collaborative and Industrial Design och Creative Sustainability. De populäraste programmen inom teknik var Machine Learning, Data Science and Artificial Intelligence och Computer Science.

Denna ansökan inkluderade inte doktorander från Aalto-universitetets egna kandidatprogram. Antalet sökande för internationella gemensamma utbildningsprogram ingår inte i dessa siffror.

Grattis till alla invalda och vi ses nästa höst!

Ansökningsstatistik

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Kuva opiskelijoista juttelemassa
Studier Publicerat:

Tillbaka på banan / Back on track workshopserie 8.10. & 29.10.2024

Aaltos studiepsykologer och studievägledare organiserar en tvådelad workshopserie för studenter som återvänder till sina studier eller som har studerat mycket lite under det senaste året.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande