11 741 sökande till Aalto-universitetet i vårens gemensamma ansökan

Resultaten från högskolornas nationella gemensamma ansökan har publicerats i nättjänsten Studieinfo. De sökande kan kontrollera situationen för sin egen del genom att logga in i tjänsten Min Studieinfo, som de använde redan i ansökningsfasen, på adressen www.studieinfo.fi.

I den gemensamma ansökan till universiteten, som avslutades i början av april, sökte totalt 11 741 personer till Aalto-universitetets sex högskolor. Av dem sökte 3 722 till det ekonomiska utbildningsområdet på Helsingfors campus och 845 till campus i S:t Michel, medan 5 118 sökte till det tekniska utbildningsområdet, det vill säga arkitektur och de fyra tekniska högskolorna, och 2 059 till det konstnärliga utbildningsområdet.

Vid vårens antagning av studerande användes den nationella tjänsten Studieinfo för första gången av hela högskolesektorn. Via placeringen inom antagningssystemet erbjuds alla en studieplats. Placeringen omfattar alla ansökningsmål inom den gemensamma antagningen till universitet och högskolor. Placeringen av de sökande slutar 12.8. Därför klarnar det slutliga antalet antagna nya studerande först när alla platser har tagits emot.

De studerande som antagits i den första placeringen får information om antagningen via Min Studieinfo och per brev från Utbildningsstyrelsen. Därtill skickar Aalto-universitetet e-post om studieplatsen till de sökande som antagits i den första placeringen. Infobrev om när studierna inleds skickas till alla antagna beroende av studieplats från och med vecka 32.

Mer information om antagningen av studerande:
Eija Zitting
Chef för lärandetjänsterna
Tfn 050 364 7778

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.