Fem saker som beslutsfattare bör känna till om universitetens genomslag

Man glömmer ofta bort universiteten i diskussioner om ekonomisk konkurrenskraft. Det borde man inte – och vi berättar varför.
Crowd at Slush

1. Universiteten fostrar till entreprenörskap

Entreprenörsfärdigheter kan man studera som en del av de akademiska studierna. Egenskaper som förknippas med entreprenörsanda – djärvhet och nyfikenhet, ansvarsfullhet och motivation, att upptäcka fel och ihärdighet att börja om från början – kan tillämpas på allt vi gör. Enligt en enkät vid Aalto kan en så stor del som 80 procent av de studerande tänka sig att i framtiden verka som företagare.

2. Universiteten är företagsinkubatorer

Den akademiska forskningen lägger en utmärkt grund för groddföretag. Bara i Aalto har det sedan år 2010 uppstått över 2000 uppfinningar baserade på forskning. Många av de uppfinningar som forskningen avknoppar har potential både att skapa ekonomiskt välstånd och att omvälva samhället. Ett exempel är kvantteknologin, där Finland ligger i världstopp.

3. Universiteten finner lösningar på världens hållbarhetsproblem

Problem knutna till vår planets livsduglighet hittas och löses med hjälp av vetenskaplig forskning, så universiteten går självskrivet i täten i kampen för en hållbarare framtid. För närvarande utvecklas vid Aalto ytterst noggrann avbildningsteknik för jordbrukets behov, förnybara biobaserade isolermaterial och lösningar för vård av alkoholism utan läkemedel. Vid Aalto har också utvecklats den ekologiska Ioncell-textilfibern som i framtiden kan ha en marknad i miljardklassen.

4. Företagen behöver universiteten som bundsförvanter

Konkurrensen på den internationella marknaden är hård, men ett högklassigt forskningssamarbete med universiteten förbättrar företagens konkurrensläge. I dagsläget deltar universiteten exempelvis i ett vätgasklusterprojekt i Östersjöregionen som säkerställer självförsörjningen och en ren energiproduktion. Universiteten erbjuder också företagen tjänster i anslutning till livslångt lärande för utveckling av personalens kompetens inom områden alltifrån programmering till specialsakkunniga inom ingenjörsvetenskaper. Årligen deltar cirka 7 000 personer och 1 000 organisationer i Aaltos utbildningar för företagsledare och experter.

5. Universiteten erbjuder vetenskaps- och konstfostran för alla åldrar

Universiteten erbjuder hundratals kurser vid öppna universitetet samt avgiftsfria nätutbildningar inom allt från utveckling av mobilappar till arkitekturhistoria. Det finns ingen nedre åldersgräns för att bli tänd på vetenskap, och Aalto-yliopisto Junior som riktar sig till framtidens forskare når årligen 28 000 skolelever och unga med sina innehåll. I utbudet finns evenemang, exkursioner och läger. Dessutom är Juniors digitala material tillgängliga för alla intresserade forskare och konstnärer att studera hemma.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: