Evenemang

Aalto Day One 1.9.2020

Inskriptionen av Aalto-universitetets läsår 2020–2021 genomfördes i år som en direktsändning från Lärcentrets studio. Se inspelningen av direktsändning och njut av stämningen under Day One på nytt.
Aalto Day One image by Lukasz Geratowski

Tack för att du tog del av Aalto Day One!

Njut av stämningen under Day One och se inspelningen via denna länk.

Aalto Day One

Aalto-universitetets inskriptionsceremoni inför läsåret 2020–2021

Alla medlemmar av Aalto-gemenskapen och samarbetspartners är välkomna till att fira starten på det nya läsåret tisdagen den 1 september. I år genomförs ceremonin med ett nytt online koncept på grund av den rådande pandemin.

Trots att vi inte kan träffa varandra på campus, vill vi bjuda in alla från kontoret, hemifrån eller varsomhelst att ta del av festligheterna.

Ladda upp inför ceremonin redan på måndag, då du kan skicka hälsningar till hela vår gemenskap! Den digitala brevlådan publiceras på den här sidan dagen före evenemanget. På den här sidan kand du också följa direktsändningen på tisdagen den 1 september kl. 13 framåt. Direktsändningen visas på denna sida. Starta sändningen med piltangenten. Sändningen är öppen för alla och kräver ingen inloggning. Huvudspråket i sändningen är engelska.

Välkommen!

Programmet för inskriptionsceremonin

Måndag 31.8

Från kl. 8.00
Ladda upp inför festligheterna

Hur gick sommaren? Vad förväntar du dig av det begynnande läsåret? Vilka hälsningar vill du skicka till vår gemenskap? Den digitala brevlådan hittar du på den här sidan redan på måndag. Du kan skriva och läsa meddelanden fram till tisdag då direktsändningen för ceremonin börjar. Det krävs ingen inloggning för att skicka hälsningar. Vi håller stämningen hög och skickar positiva meddelanden. Starta videon för att läsa hälsningarna.

Tisdag 1.9.

Kl. 13.00–13.15
Förfest

Kom med på förfesten! Feststämningen inleds från vår studio på campus av våra studerande Kaisa Talvitie, Milja Koskela och Rebecca Adrianzen med AaltoDJ-aktivisten DJ Henqi

Kl. 13.15–14.30
Inskriptionsceremonin

Låt oss tillsammans öppna Aalto-universitetets nya läsår 2020–2021! Den förnyade inskriptionsceremonin sänds live från vår studio på campus och startar terminen genom att presentera begåvade aaltoiter och framtidens talanger.

Vi får ta del av rektor Ilkka Niemeläs och AUS ordförande Olli Kesselis hälsningar. Vetenskaps- och kulturminister Annika Saarikko framför sin hälsning till alla studerande och till gemenskapen.

Följ med när den nyaste Aalto-professorn utnämns, den högsta hedersbevisningen universitetet kan utnämna. Den nyutnämnda Aalto-professorn håller sitt Aalto Talk, varefter hen intervjuas i studion och berättar mera om sin forskning och sina erfarenheter.

Enligt tradition avslöjas vilka sex mottagare Aalto-gemenskapen har röstat fram för att ta emot årets Aalto-priser. I år hör vi även vinnarnas insikter om samarbeten.

Som programledare för inskriptionsceremonin fungerar våra studerande Leila Arstila och Olli Kiikkilä.

Ceremonisändningens visualiseringar är förverkligade av våra studerande Lukasz Geratowski och Veera Krouglov.

Sändningen slutar cirka kl 14.30.

Klo 13.00–15.00
Chat för aaltoiter

Känn dig inte ensam utan dela dina erfarenheter i ceremonichatten! Som inloggad medlem av Aalto-gemenskapen kan du ta del av diskussionen och följa direktsändningen på tisdagen den 1 september kl 13–15 i Teams eller Zoom.

Länkarna till kanalerna:

Teams: aalto.fi/teamschat
Zoom: Se instruktionerna nedan
Rocket: aalto.fi/rocketchat

För mera information

Susan Forsblom, producent | [email protected] | 050 571 0526
Jessica Sinikoski, kommunikationschef | [email protected] | 050 590 5818
Tarja Peltoniemi, producent, studentsamarbetet | [email protected] | 050 532 3817

• Publicerat:
  • Uppdaterad: