Evenemang

RC-bil, driven av stirlingmotor

När förflutna och framtiden möts
Near Futures Simplify

Under kursen Projekt i maskinkonstruktion fick studerandena bekanta sig med stirlingmotorn, en värmemotor från år 1816. Motorn som är en modell i skala för undervisningsändamål är mycket svag och har en effekt i nivå med en bordsdatorfläkt (ca 4 W). Normalt måste dessa motorer, som i och för sig är intressanta på grund av sina mekaniska och termodynamiska egenskaper, vara stora som ett rum för att ha en användbar uteffekt.

För sin uppgift åtog sig studerandena Felipe Gálvez Avalos, Ville Närvänen, Miko Sutinen, Christian Ranta and Daniele Vanerio att trimma den här svaga och enkla motorn till så hög effekt som möjligt och var beredda att lära sig av eventuella misslyckanden. De byggde en fjärrstyrd bil för att demonstrera självgående rörelse och testa om bilen kunde röra sig framåt.

En prototyp skapades med hjälp av en 3D-skrivare, vilket gav studerandena frihet att utforma bilen aerodynamiskt. De stöttade motorn som var gjord av lätt material så att deras modell kunde fungera. När motorn hade värmts upp överträffade den både professorernas och kamraternas förväntningar och drev bilen genom klassrummet.

Närvänen säger att nya teknologier som 3D-utskrifter skapar möjligheter inom tekniken som inte fanns förut. 'Tack vare de här egenskaperna, som den låga vikten och möjligheten att skapa former som inte kunde konstrueras tidigare kan vi tänka om, konstruera om och omvärdera system och uppfinningar från det förflutna.' Teknologierna erbjuder därför nya sätt att förbättra och effektivisera system och manar till att ta en ny titt på saker som konstruerats tidigare.

‘Den fjärrstyrda bilen är rolig att leka med och kunde vara en spännande leksak för teknikstuderande' säger Avalos. Teamet tycker också att detta tillskott till den vanligen använda småskaliga stirlingmotorn är roligare, åskådligare och effektivare för andra teknikstuderande.

Tack till
Sven Bossuyt och Kevin Otto
ADDLAB
Mechatronics Lab