Evenemang

Bioblitz på Otnäs campus 8.9.

Har du någonsin funderat på vilka alla arter som delar vårt campus? Hurdana arter som bor på vårt campus utöver oss människor? Hur många skulle vi hitta under några timmar? Kom med och ta reda på och anmäl dig till Otnäs alla tiders första Bioblitz-evenemang to 8.9.2022! Vinnarteamen belönas!
Sun filters through the treetops in the forest area on campus, with lily of the valley covering most of the ground. There's an old tree trunk diagonally on the ground, gathering moss.
Bild: Hanna Paulomäki

Bioblitz som ordnas för första gången på Otnäs campus är en rolig lagtävling vars syfte är att känna igen så många arter på ett visst område som möjligt inom utsatt tid. Observationerna fotas och läggs till i iNaturalist-mobilapplikationen då informationen även når forskarna. Applikationen underlättar även identifieringen av arter genom att erbjuda alternativ på basis av fotografit som användaren laddat upp.

På Otnäs Bioblitz vill vi kartlägga arter på Aaltos campus. Tanken är dessutom att dela information om vikten av naturens mångfald samt naturförlustens inverkan . Evenemanget ordnas i samarbete med Aalto-universitetets studentkår (AUS) samt Helsingfors universitets biologistudenters ämnesförening Symbioosi ry.

Evenemanget är öppen för alla studerande och personal vid Aalto-universitetet  samt studenter och personal i biologi vid Helsingfors universitet. Deltagarna från Aalto har möjlighet att adoptera en biolog till sitt team. Vi uppmuntrar deltagarna att bilda mångvetenskapliga 2-5 personers team men evenemanget är öppen för alla slags gruppsammansättningar. Efterfest på AUS Otstrandens klubblokal.

När: Torsdag 8.9.2022, 14.00 - 19.00 + efterfest
Var: Otnäs campusområde
Arrangörer: Aalto-universitetet / Meeri Karvinen och Hanna Paulomäki, AUS, Symbioosi ry
Samarbetspartners: A! Co-Educator Team, ACRE/Campus Sustainability Team, Aalto Solutions for Sustainability

Läs mer om Bioblitz konseptet

Anmäl dig senat 1.9. via linken

Noggrannare evenemangsanvisningar och det slutliga programmet skickas till anmälda efter den 1 september.

Preliminärt program

14:00 Samling: A Grid (Otsvängen 5), A108b / A111a Mordor (till vänster från aulan)
•    Välkommen / evenemangets öppning - Meeri Karvinen, Hanna Paulomäki
•    Kort inledning till naturens mångfald - Symbioosi ry / biologistudenter
•    Biodiversitet och utvecklandet av Otnäs campus – Aapo Pihkala/ACRE

14:45 Anvisningar för  BioBlitz-evenemanget
•    Vad är BioBlitz & och hur används iNaturalist-mobilapplikationen – Hanna Paulomäki
•    Tävlingsområdets gränser och vad händer efter det– Meeri Karvinen
•    Konstituering i team

15:00 Spelet börjar, tävlingstid 3 timmar

18:00 Samling A Grid / Mordor
•    Inväntande av resultat med snacks
•    Offentliggörande av vinnarna och prisutdelning– Meeri/Hanna/AYY/Symbioosi ry

19:00 -> Efterfest: AUS Otstrandens klubbru

Tapahtumia

Student Guide, tapahtumakuva
Studerande

Starta studierna med hjälp av Pomodoro

Kom med och studera med vägledning och få tips för effektivare arbete under Pomodoro-sessioner!
Piirretty kuvio, jossa kysytään, kuka minusta tulee, kun paneudun piirtämiseen.
Disputationer

Disputation inom konstfostran, Marja Nurminen

The teaching of drawing in higher arts education – articulating the practitioners’ orientations (doktorsavhandlingens titel)
Student Guide, tapahtumakuva
Studerande

Starta studierna med hjälp av Pomodoro

Photo_Writing outdoors_designed by Freepik.
Informationstillfällen, Studerande

Workshop gällande avhandlingens sammandragsdel (på finska)

Stöd för doktorander gällande avhandlingens sammandragsdel.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad: