Ansökningsservice

Resultaten av antagningen till magisterutbildning 2024

Resultaten av antagningen till Aalto-universitetets magisterprogram offentliggörs 5.4.2024.
Information om offentliggörandet av resultaten skickas per e-post.

På denna sida hittar du kontaktuppgifter för ansökningsalternativ, tilläggsinformation om reservplats samt anledningar till avslag.
Aalto University students photo by Unto Rautio

Anvisningar för sökande på reservplats

Anledningar till avslag på ansökan

Aalto-universitetet mottog 17492 ansökningar till magisterutbildningen. I magisteransökan 2024 finns det högst 1689 nybörjarplatser.

De sökande bedöms och rangordnas inom ansökningsalternativen utgående från på förhand fastställda bedömningsgrunder. Bedömningsgrunderna för enskilda ansökningsalternativ finns på ansökningsalternativens webbsidor.

De sökande jämförs med varandra, varefter de bästa blir antagna. Det finns ett begränsat antal platser, vilket betyder att alla behöriga sökande kan tyvärr inte bli antagna.

Alla nybörjarplatser inom ett ansökningsalternativ behöver inte fyllas.

Allmän information om anledningar till avslag på ansökan (2024 ansökningsomgång) finns nedan.

Respons om studentantagning

Ifall du vill få mer information om bedömningen av din ansökan vänligen kontakta den högskolan som ansvarar för ansökningsalternativet.

I ditt meddelande ange att du har sökt i magisteransökan 2024, hela ditt namn samt namnet på det/de ansökningsalternativ som frågan gäller.

Högskolor, ansökningsalternativ och kontaktuppgifter finns nedan.

Begäran om omprövning

Aalto students. Photo by Unto Rautio.

Begäran om omprövning gällande antagningen till magisterutbildning 2024

Det är möjligt att begära omprövning av ett antagningsbeslut inom 14 dagar från det att resultaten har offentliggjorts.

Syftet med det skriftliga omprövningsförfarandet är att ge den sökande en möjlighet att åberopa ett fel i beslutsfattandet för att få ett felaktigt beslut korrigerat.

Ansökningsservice

Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.

Antagningsstatistik

På denna sidan finns antagningsstatistik för kandidat- och magisterprogrammen.

Studera vid Aalto
  • Publicerat: