Yritysten innovaatiopotentiaalia ei hyödynnetä täysipainoisesti

Suomalaisyritykset tarvitsevat rohkeampaa riskinottoa, uusia rahoitusmahdollisuuksia ja maailmanluokan osaamista uusilla kasvualoilla.

Kansainväliset innovaatioverkostot, avoin innovaatioyhteistyö, sosiaalinen media ja vapaat kehittäjäyhteisöt ovat muuttaneet yritysten innovaatioprosessia merkittävästi. Samalla yrityksille on tullut yhä tärkeämmäksi hallita omaa innovaatioprosessiaan tavalla, joka palvelee tehokkaasti yrityksen kokonaisstrategiaa ja johtaa nopeasti markkinoille saatettaviin tuotteisiin ja palveluihin. Tämä kehitys asettaa haasteita myös innovaatioita edistäville politiikoille sekä eri toimijoiden rooleille.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Erkki Ormala, KTT Sampo Tukiainen ja KTM Jukka Mattila tekivät maalis-kesäkuussa 2014 tutkimuksen yritysten innovaatioprosessin johtamisen muutoksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa yritysten innovaatiojohtamisen käytännöistä muuttuneessa toimintaympäristössä. Tutkimuksella tuotettiin tietoa myös innovaatiopoliittisten toimenpiteiden kehittämiseksi. Tutkimusta varten haastateltiin 58 innovaatiojohtajaa 52 suomalaisessa yrityksessä.

Uuden liiketoiminnan ja uusien markkinoiden luomiseen tulisi panostaa nykyistä enemmän

Tutkimuksen mukaan Suomessa yritysten innovaatioprosessit ovat muutoksen kourissa, mutta huomattava osa yrityksistä ei ole vielä onnistunut kytkemään toimintaansa uusia innovaatioinstrumentteja.

Yritysten innovaatiotoiminnassa ylikorostuvat olemassa olevan toiminnan tehostaminen sekä tuotteita, palveluja ja markkinoita vain vähän uudistavat innovaatiot. Kokonaan uutta liiketoimintaa ja markkinoita luova kehittäminen alipainottuu.

Suomessa markkina-arvoltaan kymmenen ja sadan miljoonan euron väliin sijoittuvia innovaatioita löytyy vain harvakseltaan. Tämä on kuitenkin se kriittinen kasvuhaarukka, johon kansainvälisesti toimivat kasvuyritykset tähtäävät.

Toisaalta voidaan nähdä, että yrityksissä syntyy monin verroin enemmän uusia ideoita innovaatioiksi kuin mitä yrityksen omin toimin lähdetään viemään eteenpäin.

Vahvemmalla yhteistyöllä ja rohkeammalla riskinotolla enemmän innovatiivisuutta

Suomessa yritykset käyttävät paljon innovaatiopolitiikan instrumentteja olemassa olevaa tuotantoa tehostavien hankkeiden toteuttamiseen. Näin tutkimus- ja innovaatiopolitiikan uudistamisen tärkeimpiä asioita on vahvistaa innovaatiojärjestelmää tukemaan aidosti uuden ja kansainvälisesti kilpailukykyisen liiketoiminnan kehitystä.

On tarpeen luoda parempaa ymmärrystä ja osaamista liiketoimintamalleista, kansainvälisistä ekosysteemeistä ja arvoverkoista. Perinteisesti vahvan yliopistojen ja yritysmaailman välisen yhteistyön edelleen kehittäminen on myös innovaatiojärjestelmän keskeisiä tehtäviä maailmanluokan osaamisen varmistamiseksi. Lisäksi tarvitaan nykyistä parempia riskinjakoinstrumentteja ja rahoitusratkaisuja, jotka mahdollistavat 10–20 miljoonan euron investoinnit kansainvälistyvään liiketoimintaan.

Kokonaisuutena yritysten innovaatiopotentiaali ei ole parhaassa iskussa. Suomessa tarvitaan vahvempaa yhteistyötä, rohkeampaa riskinottoa, uusia rahoitusmahdollisuuksia ja maailmanluokan osaamista uusilla kasvualoilla. Vain niiden avulla on mahdollista kääntää nykyinen kielteinen talouskehitys positiiviselle kasvu-uralle.

Tutkimuksen loppuraportti Yritysten innovaatiotoiminnan uudet haasteet julkaistaan lokakuussa Aalto-yliopiston Kauppa + talous -sarjassa.

Lisätietoja:

Professori Erkki Ormala, tutkimuksen johtaja, [email protected]
KTT Sampo Tukiainen, projektipäällikkö, [email protected]
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.