Uutiset

Yrityksen anteeksipyyntöä seuraa usein osallisten hiljentäminen ja skandaalin unohtaminen

Tutkimuksen mukaan yritykset vähättelevät ongelmaa ja yrittävät siirtää huomion muualle.

Aalto-yliopiston ja Cass Business Schoolin tutkimuksen mukaan suuret yhtiöt yrittävät usein selvitä yhteiskuntavastuuta koskevista virheistään pyytämällä ensin anteeksi ja sitten hiljentämällä asianosaiset. Tämän jälkeen ne yrittävät kätkeä tapahtumasta muistuttavat jäljet. Näin tehdessään yritykset ottavat riskin, koska unohtamalla tapahtuneen ne saattavat tehdä saman virheen myöhemmin uudestaan.

Tohtorikoulutettava Jukka Rintamäki Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta kertoo, että suuryritykset käyttävät monia tapoja virheistä selviämiseen: vähättelevät virheen aiheuttamaa ongelmaa, vierittävät syyn jollekin joukolle ja yrittävät siirtää huomion muihin asioihin.

– Esimerkiksi Volkswagen syytti isomman joukon tekemistä virheistä johtoa ja yksittäisiä ihmisiä, joista osa on jo erotettu, Rintamäki sanoo.

Yritykset tekevät paljon työtä unohtaakseen menneet virheet. Tutkijoiden mukaan yritykset saattavat esimerkiksi hankkiutua eroon ihmisistä, jotka muistavat, mikä meni vikaan. Nämä ihmiset joko työnnetään yhtiössä syrjään tai saadaan jättämään yhtiö. Yritykset myös peittävät jäljet poistamalla maininnat virheistä eri yhteyksissä sekä hankkiutumalla eroon virheisiin liittyvistä koneista ja teknologiasta.

Kahdenlaisia vaikutuksia

Tutkijoiden mukaan virheiden unohtamisella on kahdenlaisia vaikutuksia. Yhtäältä virheiden unohtaminen auttaa yritystä luomaan myönteisen käsityksen itsestään ja jatkamaan eteenpäin. Toisaalta tutkijat pitävät kuitenkin riskinä sitä, että virheet unohtaessaan yritykset toistavat vanhat erheensä.

Virheen selkeää anteeksipyyntöä tutkijat pitävät yrityksiltä järkevänä käytöksenä. Mitä nopeammin yritys ottaa täyden vastuun teostaan ja pyytää virhettään anteeksi, sitä nopeammin osalliset ovat valmiita antamaan vanhan asian olla.

Tutkimuksen ovat tehneet yhdessä Aalto-yliopiston ja lontoolaisen Cass Business Schoolin tutkijat. Tutkimus esittelee esimerkkejä useiden eri yritysten toiminnasta yhteiskuntavastuuseen liittyvissä virheissä. Volkswagenin toimintaa ei ole esitelty tässä tutkimuksessa.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Jukka Rintamäki
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
Puh: 050 320 9789

Artikkeli: Sébastien Mena, Jukka Rintamäki, Peter Fleming and André Spicer On the forgetting of corporate irresponsibility julkaistaan Academy of Management Review -lehdessä

Artikkelin voi jo lukea verkossa http://amr.aom.org/content/early/2015/09/08/amr.2014.0208.short

Sébastien Mena, Peter Fleming ja André Spicer ovat Cass Business Schoolin tutkijoita.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Helsingin Sanomien logo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tilaus Helsingin Sanomien verkkoversioon (HS.fi) on päättynyt

Tilaus Helsingin Sanomien verkkoversioon (HS.fi) on päättynyt.
2D-kalvo
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat nanopartikkeleista materiaalin, joka voi auttaa muun muassa havaitsemaan antibiootteja vedestä

Ultraohut, joustava kalvo voi osoittautua hyödylliseksi myös puettavien laitteiden kehittämisessä.
Ranking-tulosta kuvaava valko-keltainen grafiikka, tulos 21. maailmassa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

ShanghaiRanking: Aalto-yliopisto ylsi yhdeksällä tutkimusalalla sadan parhaan joukkoon maailmassa

Parhaiten Aallon aloista sijoittuivat meritekniikka, liiketaloustiede, johtaminen sekä kirjastotiede ja informaatiotutkimus.
Doctoral student Aini Putkonen
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aini Putkonen: Tohtoriopiskelijan elämä on hyvin monipuolista

Tohtoriopiskelija Aini Putkonen sanoo, että tohtorintutkinto valmistaa opiskelijoita niin akateemiselle uralle kuin teollisuuteen.