Uutiset

Yrityksen anteeksipyyntöä seuraa usein osallisten hiljentäminen ja skandaalin unohtaminen

Tutkimuksen mukaan yritykset vähättelevät ongelmaa ja yrittävät siirtää huomion muualle.

Aalto-yliopiston ja Cass Business Schoolin tutkimuksen mukaan suuret yhtiöt yrittävät usein selvitä yhteiskuntavastuuta koskevista virheistään pyytämällä ensin anteeksi ja sitten hiljentämällä asianosaiset. Tämän jälkeen ne yrittävät kätkeä tapahtumasta muistuttavat jäljet. Näin tehdessään yritykset ottavat riskin, koska unohtamalla tapahtuneen ne saattavat tehdä saman virheen myöhemmin uudestaan.

Tohtorikoulutettava Jukka Rintamäki Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta kertoo, että suuryritykset käyttävät monia tapoja virheistä selviämiseen: vähättelevät virheen aiheuttamaa ongelmaa, vierittävät syyn jollekin joukolle ja yrittävät siirtää huomion muihin asioihin.

– Esimerkiksi Volkswagen syytti isomman joukon tekemistä virheistä johtoa ja yksittäisiä ihmisiä, joista osa on jo erotettu, Rintamäki sanoo.

Yritykset tekevät paljon työtä unohtaakseen menneet virheet. Tutkijoiden mukaan yritykset saattavat esimerkiksi hankkiutua eroon ihmisistä, jotka muistavat, mikä meni vikaan. Nämä ihmiset joko työnnetään yhtiössä syrjään tai saadaan jättämään yhtiö. Yritykset myös peittävät jäljet poistamalla maininnat virheistä eri yhteyksissä sekä hankkiutumalla eroon virheisiin liittyvistä koneista ja teknologiasta.

Kahdenlaisia vaikutuksia

Tutkijoiden mukaan virheiden unohtamisella on kahdenlaisia vaikutuksia. Yhtäältä virheiden unohtaminen auttaa yritystä luomaan myönteisen käsityksen itsestään ja jatkamaan eteenpäin. Toisaalta tutkijat pitävät kuitenkin riskinä sitä, että virheet unohtaessaan yritykset toistavat vanhat erheensä.

Virheen selkeää anteeksipyyntöä tutkijat pitävät yrityksiltä järkevänä käytöksenä. Mitä nopeammin yritys ottaa täyden vastuun teostaan ja pyytää virhettään anteeksi, sitä nopeammin osalliset ovat valmiita antamaan vanhan asian olla.

Tutkimuksen ovat tehneet yhdessä Aalto-yliopiston ja lontoolaisen Cass Business Schoolin tutkijat. Tutkimus esittelee esimerkkejä useiden eri yritysten toiminnasta yhteiskuntavastuuseen liittyvissä virheissä. Volkswagenin toimintaa ei ole esitelty tässä tutkimuksessa.

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava Jukka Rintamäki
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
[email protected]
Puh: 050 320 9789

Artikkeli: Sébastien Mena, Jukka Rintamäki, Peter Fleming and André Spicer On the forgetting of corporate irresponsibility julkaistaan Academy of Management Review -lehdessä

Artikkelin voi jo lukea verkossa http://amr.aom.org/content/early/2015/09/08/amr.2014.0208.short

Sébastien Mena, Peter Fleming ja André Spicer ovat Cass Business Schoolin tutkijoita.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.