Yli kahden miljoonan euron rahoitus algoritmiikan ja optimoinnin vallankumoukseen

Viisivuotisten hankkeiden tarkoituksena on tarttua epävarmuuden, optimoinnin ja dynaamisen datan aikaansaamiin haasteisiin uudella teorialla.

Chalermsookin hankkeissa.pyritään saamaan aikaan uutta vuorovaikutusta monien eri algoritmiikan erityisalojen yli. Kuva: Lasse Lecklin

Aalto-yliopiston professori Parinya Chalermsook on saanut Suomen Akatemialta yhteensä lähes 0,9 miljoonan euron rahoituksen, ja Euroopan tutkimusneuvostolta yli 1,4 miljoonan euron ERC Starting Grant -rahoituksen. Kumpikin hanke kestää viisi vuotta. Tarkoituksena on mullistaa algoritmiikka ja optimointiteoria vastaamaan lukuisissa käytännön tehtävissä yhdessä esiintyviin epävarmuuden, optimoinnin ja dynaamisen datan haasteisiin.

”Kolmen viime vuosikymmenen aikana on laadittu lukuisia erillisiä ja epäyhtenäisiä algoritmiikan teorioita ja –tutkimuksia, jotka on räätälöity joko rajoitettuihin erityistapauksiin, tai vaihtoehtoisesti ne ovat jo saavuttaneet rajansa. Me pyrimme yhdistämään erilliset teoriat käyttäen hyväksi tuoreimpia teoreettisia työkaluja, kuten hienojakoista laskennan vaativuusteoriaa, jotta pystymme ymmärtämään tehokasta laskentaa entistä paremmin”, professori ja akatemiatutkija Parinya Chalermsook kertoo.

Hankkeissa pyritään saamaan aikaan uutta vuorovaikutusta monien eri algoritmiikan erityisalojen yli, kuten approksimointialgoritmeissa, verkkoalgoritmeissa, eksponentiaaliaikaisissa algoritmeissa ja tietorakenteissa.

Monia haasteita ratkaistavana yhtä aikaa

Käytännön optimointiongelmat asettavat monia algoritmiikan tutkimukseen liittyviä haasteita. Esimerkiksi käyttäjien pyyntöihin liittyvän epävarmuuden vuoksi algoritmit on suunniteltava siten, että ne toimivat kaikissa tilanteissa ja reagoivat ilman täydellistä tietoa tulevaisuuden pyynnöistä.

”Vaikka tietäisimmekin kaikki käyttäjien pyynnöt etukäteen, on työlästä laskea paras ja tehokkain tapa käsitellä kaikki pyynnöt. Pyyntöjen määrän kasvaessa on siksi ehkä tyydyttävä alioptimaalisiin ratkaisuihin”, Chalermsook jatkaa.

Yhtenä lisähaasteena ovat ajan myötä jatkuvasti muuttuvat dynaamiset syötteet. Tämän vuoksi on pidettävä yllä tehokkaita tietorakenteita käyttäjien muuttuvien pyyntöjen ja mieltymysten käsittelemiseksi.

Chalermsookin tutkimusaloja ovat algoritmit ja laskennan vaativuusteoria---sekä tehokas laskenta että tehokkaan laskennan ulottumattomissa olevien laskentatehtävien kartoittaminen.

Lisätietoa:

Parinya Chalermsook

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.