Yhtäaikaista paikannus- ja kartoitusmenetelmää kehitetään sisätilapaikannukseen

Akatemiaprojektissa kehitetään sisätilapaikannusta yhdistämällä konenäkö ja magneettipohjainen paikannus.

Tekniikka radio- ja magneettipohjaisiin ratkaisuihin perustuvissa paikannusmenetelmissä on jo viety pitkälle, mutta haastetta riittää erityisesti kartan muodostamisessa. Tähän haasteeseen tarttuu sähkötekniikan ja automaation laitoksen professori Simo Särkkä. Vuoden alussa käynnistyneessä kaksivuotisessa Akatemiaprojektissa yhdistetään jo olemassa olevia paikannusmenetelmiä ja etsitään uusia joukkoistusta hyödyntäviä menetelmiä samanaikaisesti tapahtuvaan paikannukseen ja kartoitukseen.

– Magneettikenttään perustuvaa paikannusta voidaan nykyään tehdä todella tarkasti laskennallisin menetelmin. Pyrimme löytämään menetelmän, joka luo magneettikarttaa reaaliajassa käyttäen hyväksi konenäköpohjaista 3D-mallinnusta ja paikannusta. Sen sijaan, että kartoitus sisätiloista tehdään etukäteen, nyt halutaan mahdollisuus mennä suoraan tuntemattomaan tilaan, jossa rakennuksen pohjakuvat sekä magneettikartta voitaisiin muodostaa automaattisesti, professori Särkkä kertoo.

Sisätilapaikannus perustuu magneettikentän mittaamiseen magnetometrillä, liikkeen mittaamiseen kiihtyvyysanturilla ja gyroskoopilla sekä näiden mittausten yhdistämiseen kamerakuvan kanssa. Mittalaitteena voi olla esimerkiksi älypuhelin tai jokin matkapuhelinta vastaava laite.

– Jo nykyään voidaan sisätiloja mitata konenäköpohjaisesti ja muodostaa sen avulla rakennusten 3D-karttoja. Kun yhdistetään kaksi asiaa eli 3D-mallinnus kameran avulla ja magneettikenttäpohjainen paikannus, meillä on mahdollisuus saada luotettavampaa ja tarkempaa tietoa sekä rakennuksen 3D-kartasta että magneettikentästä, professori Juho Kannala tietotekniikan laitokselta lisää.

Tulevaa menetelmää pilotoidaan sairaalaympäristössä, mutta se on sovellettavissa myös esimerkiksi kauppakeskuksiin, joissa kaikkia mahdollisia sovellusmahdollisuuksia ei ole vielä hyödynnetty. Teknologialla on paljon sovelluspotentiaalia kaikkialla, missä paikkatiedolla on merkitystä. Kansainvälisten yliopistokumppaneiden lisäksi projektissa on mukana yhteistyökumppanina sisätilapaikannusta kehittävä IndoorAtlas Oy.

Professoriesittely Simo Särkkä

Professoriesittely Juho Kannala

Head of Post-Award Services Jukka Hyvönen and Head of Pre-Award Services Sanna-Maija Kiviranta
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uudet palvelupäälliköt Tutkimuspalveluissa

Sanna-Maija Kiviranta on nimitetty tutkimusrahoituspalveluiden palvelupäälliköksi ja Jukka Hyvönen on nimitetty hankepalvelujen palvelupäälliköksi. Molemmat tiimit tukevat Aallon tutkijoita tutkimusrahoituksessa.
A false colour electron microscope image of the bolometer, the scale bar shows a single bacteria, indicating how small the device is

Maailman vähäkohinaisin säteilyilmaisin voi auttaa kvanttitietokoneiden kehityksessä

Nanosäteilyilmaisin on myös edeltäjiään sata kertaa nopeampi, ja se pystyy toimimaan ilman taukoja.
The details avaiable on the page in a picture with a colourful cartoon of an antropomorphic qubit
Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kvanttipeleistä superpakastimiin – kvanttiteknologian vallankumous saapuu Otaniemeen

Kvanttiteknologian saloja avaava näyttely avautuu 16. lokakuuta. 17.–18. lokakuuta pidettävä huippukokous kokoaa kvanttiasiantuntijat keskustelemaan alan tulevaisuudesta.
Shakin up Tech, biomimeettinen silkki. Kuva: Mikko Raskinen.

Shaking up Tech toi sadat tytöt ja tekniikan yhteen – hämähäkkisilkin venytystä ja avaruusmatkoja VR-laseilla

Linda Liukas avasi Shaking up Tech -tapahtuman kertomalla, että teknologia kuluu kaikille. Espoon tapahtumassa lukiolaiset tekivät Aurinkokunnan läpilennon VR-lasien avulla, venyttivät hämähäkkisilkkiä ja kokosivat omin käsin satelliitin.