Vuoden 2018 Millennium-teknologiapalkinnon ehdokkaiden haku 3.4.–31.7.

Tekniikan Akatemian järjestämän kilpailun ehdokkaita palkinnon saajiksi voi esittää 3.4.–31.7.
trophy-2018-for-web-1920x1080-w700_fi_fi.jpg

Joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron arvoinen Millennium-teknologiapalkinto on yksi maailman suurimmista innovaatiopalkinnoista. Palkinto voidaan myöntää teknologiselle läpimurtoinnovaatiolle, joka auttaa ratkaisemaan ihmiskunnan suuria haasteita kestävällä tavalla. Seuraavan palkinnon voittaja julkistetaan 22.5.2018. Palkintolautakunnan puheenjohtaja on professori Päivi Törmä Aalto-yliopistosta.

Ehdokkaita palkinnon saajiksi voivat esittää yliopistot, tutkimuslaitokset, akatemiat ja yritykset maailmanlaajuisesti. Palkinto on avoin kaikille maailman kansalaisille ja kaikille teknologian alueille lukuun ottamatta sotateknologiaa. Saajaksi voi ehdottaa joko yksittäistä henkilöä tai tutkijaryhmää. Voittajainnovaatiolla tulee olla näyttöä käytännön sovelluksista ja potentiaalia saada aikaan uutta tutkimusta.

Millennium-teknologiapalkinnon aiemmat voittajat tulevat monilta aloilta, lääketieteen teknologiasta bioteknologiaan ja kestävästä energiasta informaatioteknologiaan asti. He ovat alansa johtavia tutkijoita ja innovaattoreita uransa huipulla. Kaksi aiemmista voittajista on palkittu myös Nobel-palkinnolla, Shuji Nakamura sinisen ja valkoisen LED-valon kehittämisestä ja Shinya Yamanaka eettisestä kantasolututkimuksesta. Viimeisimmän palkinnon sai vuonna 2016 Frances Arnold, joka on kehittänyt uuden tavan valmistaa proteiineja suunnatun evoluution avulla. Arnoldin innovaatiota käytetään nyt laajasti mm. polttoaineiden, paperituotteiden, lääkkeiden, tekstiilien ja maataloustuotteiden valmistuksessa.

Palkinnon saajaehdokkaat arvioi palkintolautakunta, jonka jäsenet ovat johtavia tutkijoita ja innovaattoreita eri tieteenaloilta ja eri maista. Keskeinen arviointikriteeri on se, että innovaatio on osoittautunut hyödylliseksi ihmiskunnalle ja tukee kestävää kasvua. Perusteellisen arviointiprosessin jälkeen palkintolautakunta tekee ehdotuksen voittajasta Tekniikan Akatemian hallitukselle, joka valitsee voittajan.

Nimeämiset ja lisätiedot

Millennium-teknologiapalkinnon yhteistyökumppanit

Johtavat suomalaisyritykset sekä valtiolliset ja akateemiset toimijat tukevat Millennium-teknologiapalkintoa. Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen kumppani. Palkinnon yrityskumppaneita ovat FIM, Neste, Nokia and Outotec.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!