Voiko alustamaisuus tulla myös teollisuuteen? Tätä kysymystä pohditaan Alustatalouden F&M -podcastissa

Vuoden viimeinen Alustatalouden F&M -podcastin jakso sukeltaa alustatalouden peruskysymysten äärelle teollisuuden näkökulmasta. Jaksossa pohditaan, mitä esteitä alustatalouden ratkaisujen tulemisella teollisuusyrityksiin on ja millaisia muutoksia alustamaisuus yrityksissä vaatisi. Podcast jatkuu jälleen ensi vuoden puolella uusilla jaksoilla.
Alustatalouden F&M:n vieraana Kimmo Karhu. Kuvassa Robin Gustafsson, William von der Pahlen ja Timo Seppälä.

Vuoden 2022 viimeisessä Alustatalouden F&M -podcastin jaksossa palataan edellisen kauden tunnelmiin, kun alustatalouden aapinen saa jatkoa. Torstaina 15.12. ilmestyneessä uusimmassa jaksossa ”Alustatalouden ABC, osa 2 – mitä alusta tarkoittaa teollisuudelle?” palataan alustatalouden peruskysymysten äärelle, mutta tällä kertaa teollisuuden näkökulmasta. Alustatalouden aapisen ensimmäinen osa julkaistiin toisella tuotantokaudella.

Jaksossa pohditaan muun muassa, onko alustatalouden villi toimijamaailma tarpeeksi luotettava teollisuusyrityksille ja pitäisikö digi kytkeä fyysisen tuotteen kylkeen vai päinvastoin. Vuoden viimeisen jakson kunniaksi studiossa on koko podcastin kolmipäinen juontajajoukko eli William von der Pahlen, Timo Seppälä ja Robin Gustafsson. Heidän kanssaan keskustelemassa on Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessori Kimmo Karhu.

Alustataloudelle tyypillistä on, että liiketoimintaa ja tekemistä tulisi ajatella uudella tavalla. Teollisuuden tulisi esimerkiksi kyetä tarkastelemaan asiakaskuntiaan eri tavalla, sillä asiakkaita tulee nykyään yrityksiin muualta kuin aiemmin. Myös asiakaskuntien määrittely vaatisi aivan uudenlaista lähestymistapaa.

Alustamaisuuden tuleminen teollisuusyrityksiin vie enemmän aikaa myös siksi, että alustatalouteen liittyvässä datan hyödyntämisessä yrityksissä on vielä paljon haasteita. Aalto-yliopiston lehtori Timo Seppälä painottaa jaksossa, että yritykset joutuvat monesti tekemään huomattavia investointeja ennen kuin ne pystyvät edes kokeilemaan, onko datalle olemassa käyttöä.

− Data on myös arvokasta yrityksille eikä sitä haluta jakaa kilpailijoille. Tämän vuoksi ollaan varovaisia sen suhteen, kuka päästetään yritysten konsortioihin luomaan yhteisiä rajapintoja datan käytölle, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson sanoo jaksossa.

Haasteen asettaa myös se, että alustamaisessa ajattelussa yritysten tulisi pystyä luopumaan joistakin liiketoiminnan osa-alueistaan, jotta ne pääsisivät datan potentiaaliin ja arvonmuodostukseen kiinni.

− Kaikki käyttävät datajättien palveluita eivätkä maksa niistä mitään. Datajätit ovat onnistuneet luopumaan jostain liiketoiminnan osa-alueestaan, mutta ne ovat silti arvokkaita yrityksiä. Datassa ja sen jakamisessa on yrityksille ja yhteiskunnalle paljon potentiaalia, koska sitä voivat käyttää monet samanaikaisesti eikä se kulu mihinkään, toteaa jakson vieraana oleva Aalto-yliopiston apulaisprofessori Kimmo Karhu.

Podcast jatkuu joulutauon jälkeen uusilla jaksoilla jälleen tammikuussa.

Mikä on Alustatalouden F&M?

Podcast-sarjaa on tehty jo kahden kauden verran. Syksyllä 2022 ilmestyvää kolmatta kautta tuottaa ETLA yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa. Podcastin hosteina jatkaa edelliseltä kaudelta tuttu kolmikko: Etlan johtava tutkija ja Aalto-yliopiston lehtori Timo Seppälä, Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson ja juontajana sarjayrittäjä William von der Pahlen.

Alustatalouden F&M sukeltaa uudella kaudella alustatalouden syvään päätyyn ja pyrkii selkiyttämään kuulijoille alustatalouden mysteerejä ajankohtaisten ilmiöiden kautta. Podcastissa on luvassa keskustelua muun muassa alustatalouden sääntelystä, kiertotalouden ja alustatalouden yhteydestä, SOTE-alustasta ja teknologiahypestä.

Podcast on kuunneltavissa kaikilla yleisimmillä kuuntelualustoilla, esimerkiksi Spotify, Supla, Google ja Apple Podcast & Podplay.

Kahdeksanosaisesta podcastista ilmestyy uusi jakso joka toinen torstai. Lisäksi bonuksena kuullaan englanninkielinen erikoisjakso, joka liittyy monivuotiseen BRIE-ETLA -tutkimushankkeeseen. Etlan ja BRIE:n (Berkeley Roundtable on the International Economy at the University of California Berkeley) tutkimusyhteistyö on perustettu jo vuonna 2001. Yhteistyön tarkoituksena on havaita ajoissa talouden häiriöitä, kompastuskiviä ja haasteita, kuten myös herättää keskustelua ja tuottaa ratkaisuja ennalta nähtyihin ongelmatilanteisiin.

teksti: Justiina Airas, ETLA

Jakso 22: Alustatalouden ABC, osa 2 - mitä alusta tarkoittaa teollisuudelle?

William von der Pahlenin, Timo Seppälän ja Robin Gustafssonin kanssa keskustelemassa on Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessori Kimmo Karhu.

Kuuntele jakso Spotifyssä (löytyy myös muilta alustoilta)
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin isäntinä toimivat Aalto-yliopiston apulaisprofessori Robin Gustafsson ja yliopistolehtori Timo Seppälä. Podia juontaa William von der Pahlen.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: