Vanhojen rakennusten sisätilojen olosuhteet paremmiksi pilvipalveluiden avulla

Pilvipalveluihin pohjautuvat älykkäät teknologiat voivat parantaa sekä palvelutasoa että käyttäjätyytyväisyyttä.
Vanhojen rakennusten sisätilojen olosuhteet paremmiksi pilvipalveluiden avulla

Aalto-yliopistossa tehty tutkimus osoittaa, että pilvipalveluihin pohjautuvat älykkäät teknologiat voivat parantaa vanhojen rakennusten sisäilmaan liittyvää palvelutasoa sekä käyttäjätyytyväisyyttä.

Tutkimuksen pilottikohteena toimineessa Aalto-yliopiston Kandidaattikeskuksessa otettiin viime huhtikuussa käyttöön uusi sisäilmapalvelu, jonka avulla käyttäjät voivat säätää varaamansa tilan lämpötilaa ja ilmanvaihtoa Aalto Space -mobiilisovelluksen avulla. Kehitetyssä sisäilmapalvelussa alun perin 1960-luvulla rakennetun ja sittemmin 2000-luvulla remontoidun kampusrakennuksen lämmityksen ja ilmanvaihdon ohjaus integroitiin mobiilisovelluksen kanssa pilvipalveluita hyödyntäen.

Uudessa pilotoidussa järjestelmässä yhdistettiin saumattomasti toisiinsa Aalto-yliopiston tilavarausjärjestelmä ja käyttäjien olosuhteiden hallinta.

"Käyttäjät ovat olleet pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä tilojen olosuhteisiin uuden sisäilmapalvelun käyttöönoton jälkeen", kertoo vanhempi tutkija Juha Jokisalo

Sisäilmapalvelu otettiin käyttöön aluksi seitsemässä opiskelijoiden käyttämässä ryhmätyötilassa ja käyttäjillä on mahdollisuus antaa palautetta tilan olosuhteista jokaisen varausjakson jälkeen.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat

Vanhempi tutkija Juha Jokisalo, Aalto-yliopisto, puh. 050 407 2287,[email protected]
Professori Risto Kosonen, Aalto-yliopisto, puh. 040 502 7484, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.