Valtteri Lahtisen artikkeli valittiin matematiikan alan huippujulkaisuksi

Tutkimuksessa käytettyä matematiikkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi suprajohtavien kvanttipiirien suunnittelussa, kehittämisessä ja häviöiden mallintamisessa sekä kvanttilaskennan logiikan mallien analysoimisessa. Myös Lahtisen harrastuksilla on yhtymäkohtia hänen tutkimukseensa.
Valtteri Lahtinen sailing on Lake Päijänne.
Valtteri Lahtinen purjehtii Päijänteellä. Kuva: Valtteri Lahtinen.

Aalto-yliopiston Research Fellow Valtteri Lahtinen julkaisi yhdessä Tampereen yliopiston tutkijan, Antti Stenvallin, kanssa vuonna 2020 matematiikan alan artikkelin. Springer Nature valitsi sen nyt yhdeksi kuudesta matematiikan alan vuoden 2020 huippujulkaisuista.

”Yhdistän tutkimuksessani sovellettua fysiikkaa ja modernia matematiikkaa. Tutkimuksessa käytettyä matematiikkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi suprajohtavien kvanttipiirien suunnittelussa, kehittämisessä ja häviöiden mallintamisessa sekä kvanttilaskennan logiikan mallien analysoimisessa”, Lahtinen sanoo.

Tutkimuksessa hyödynnetään uudella tavalla kategoriateoria -nimistä matematiikan alaa. 1900-luvulta peräisin oleva kategoriateoria käsittelee abstraktilla tavalla matemaattisia rakenteita ja niiden välisiä suhteita.

”Kategoriateoria on kehitetty matematiikan tutkimukseen ja sen soveltaminen on vielä vähäistä. Viitekehys voi kuitenkin antaa työkaluja ja yllättäviä tulokulmia insinööritieteisiin ja fysiikkaan.”

Lahtinen päätyi Aaltoon vuonna 2019 Tampereen yliopistosta. Samalla algebrallinen topologia ja suprajohteiden mallintamiseen tarkoitetut laskentaohjelmat vaihtuivat kvanttitietokoneisiin professori Mikko Möttösen Kvanttilaskennan ja -laitteiden tutkimusryhmässä.

Quantum Computing and Devices (QCD)
Kuvassa Kvanttilaskennan ja -laitteiden tutkimusryhmä vuonna 2020.

Jääkiekkoa, perinnetietoa ja purjehdusta tutkimuksen ohella

Lahtinen on ollut tutkijana myös Montrealin yliopistossa ja Bostonissa, jonka tutkimuskeskittymän hän koki antoisaksi – kiinnostavia luentoja oli päivittäin.

”Olen jääkiekkofani, ja ulkomailla oli senkin osalta hienoja kokemuksia. Kävin Montrealissa ja Bostonissa katsomassa kymmeniä pelejä. Montrealissa kaikki olivat aivan hulluina Saku Koivuun, ja halusivat jutella hänestä. Tutkimus oli välillä yhdentekevää.”

Lahtisella on myös toinen, hyvin perinteinen harrastus. Hän panee sahtia, suomalaista muinaisolutta. Hänen mummonsa ja tämän täti tekivät sitä aikoinaan, ja tieto ja perinne on siirtynyt sukupolvelta toiselle.

”Sahtia on tehty pitkään, ehkä tuhansia vuosia varsinkin Päijänteen rannoilla. Minulla on isoisäni veistämä sahtikuurna, joka valmistetaan poikittaisesta puupölkystä veneen muotoon. Teen sahtia merkittäviin vuodenkierron juhliin ja harkitsen ehkä joskus tulevaisuudessa panimotoimintaa.”

Sahdin valmistamisen Lahtinen aloittaa mäskäämisellä ja käymisellä, ja sen jälkeen sahti laitetaan kylmään pariksi viikoksi.

”Sahdin tekeminen on analyyttista, kuten tutkimuskin. Mutta koska se perustuu perinnetietoon, prosessissa ei muuteta mitään. Tavallista olutta tehdessä voi sen sijaan tehdä erilaisia kokeita.”

Myös Päijänteellä purjehtiessaan Lahtinen miettii fysiikkaa, tosin ei veneessä ollessaan.

”Manööverit veneessä menee intuitiolla, mutta purjehduskertojen välissä tulee mietittyä fysiikkaa. Veneilyhän on fysiikkaa mitä suurimmassa määrin.”

Kvanttilaskennan ja -laitteiden tutkimusryhmä on osa kansallista huippuyksikköä Quantum Technology Finland QTF.

Lisätietoa:

URL kopioitu

Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.