Valokuvauksen opiskelija Karl Ketamo mukana Photo X Photovillessa
Karl Ketamon (1987) kuvasarja "Landscape of Authority" esittää passiin kuvattuja maisemakuvia. Ne luovat kertomuksia kansallisesta identiteetistä ja herättävät samalla kysymyksiä maahanmuutosta ja ihmisten liikkumisesta kyseenalaistaen siten matkustusasiakirjojen erityisluonteen ja niiden merkityksen.
Ketamo valmistui vuonna 2016 Royal Academy of Artista Haagista ja opiskelee valokuvausta Aalto-yliopistossa. Hänen lopputyönsä valittiin arvostetun Steenbergen Stipendium -palkinnonsaajaehdokkaaksi ja valittiin Young Artfund Amsterdamin saajaksi. Ketamon visuaalinen tutkimus ja metodologia juontuvat usein filosofisesta ajattelusta, joka liittyy maisemaan kulttuurisessa kontekstissa.
Passi mahdollistaa ja rajoittaa
Ketamon teossarja koostuu eri maiden passeista skannatuista kuvista. Hän haluaakin kyseenalaistaa passin luonteen eli miten se rajoittaa liikkuvuutta, joka taas perustuu maiden välisiin sopimuksiin eikä yksilön tarpeeseen liikkua. Passi koetaan objektiivisena liikkuvuuden määritelmänä, mutta se ei kuitenkaan ota huomioon ihmisen subjektiivista tarvetta liikkua. Hän pohtii myös passin merkitystä ja rajoittavuutta: passi määrätään yksilölle sen mukaan mihin maahan tämä syntyy. Se vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin liikkua maapallolla, vaikka kukaan meistä ei asiaan voi vaikuttaa.
“Itselleni tärkeintä on se, että saan työni esille maahan, jossa ihmisten vapaata liikkuvuutta syntyperän perusteella ollaan rajoitettu viime aikoina. Samaan aikaan taas markkinat kukoistavat ja tavarat saavat liikkua maasta toiseen melko rajoituksetta. Tämähän on täysin absurdia”, Ketamo pohtii.
Teoksellaan Ketamo haluaa kyseenalaistaa myös ajassa vellovaa kansallisaatteen ihannointia juuri maiseman kautta. Hänen mielestään kansallismaiseman merkitystä maan identiteetin luomisessa ei voi kieltää. Kansallismaisemaa voitaisiin hänen mielestään jopa pitää “uhan alla olevana kohteena”, kun on kyse siitä, että maaperäämme pitäisi suojella ulkopuolisilta vaikutuksilta. Tavalla tai toisella hän haluaa kuitenkin myös kyseenalaistaa maiseman kansallisena ideologiana ja rajojen luojana. “Usein koemme, että maisema kuuluu maan rajojen sisään, mutta kysehän on jo olemassa olevista maisemista, jotka olemme kiinnittäneet maahamme esittämällä niistä kuvia.”
Rajoista, vapaudesta ja yhteisön kaipuusta
(Un) Bound" -näyttelyn neljä kuvataiteilijaa työskentelevät Rotterdamissa, Hollannissa tutkien erilaisia rajoja määrittäviä kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä, ja miten ne vaikuttavat vapauden tunteeseen ja yhteisöön kuulumisen tunteeseen. Näyttelyn taiteilijoiden ristiriitaisiin ja toisinaan epätavallisiin visuaalisin strategioihin liittyy maiseman ja muuttoliikkeen tutkiminen, kulttuurintulkinta ja siihen liittyvät assosiaatiot.
Rotterdam Photo -valokuvafestivaali pidetään helmikuussa Rotterdamin taideviikon yhteydessä. Avoimen kutsun ja vuosittaisen teeman ansiosta se tarjoaa itsenäisille valokuvaajille mahdollisuuden esitellä töitään Kop van Zuidissa Rotterdamissa. Kuvaajat voivat olla kaupallisia tai taidekuvaajia, amatöörejä tai vastavalmistuneita. Festivaalin järjestävät Daguerren säätiö ja More Productions, ja se pidetään Katendrecht Delipleinissä Hollannin valokuvamuseon lähistöllä. Festivaali esittelee valokuvia uusiokäyttöön otetuissa satamakonteissa sekä satamakaupungin julkisissa tiloissa. Rotterdamin valokuvafestivaalin aikana helmikuussa 2017 festivaali kasvoi kahdeksasta 32:een konttiin ja houkutteli noin 5 000 kävijää. Näyttelyn ohella festivaaleilla on tarjolla myös keskusteluja, insta-kävelyitä sekä työpajoja.
Lue lisää: http://photoville.com/
- Julkaistu:
- Päivitetty: