Valaistus mullistui sisulla

Hiroshi Amano teki sinistä lediä vauhdittaneet läpimurtonsa 1980-luvulla. Nyt tuore nobelisti tulee Aalto-yliopistoon kertomaan ledien tarinan.

Fysiikan Nobel myönnettiin viime syksynä Isamu Akasakille, Shuji Nakamuralle ja Hiroshi Amanolle sinisen led-valon kehittämisestä.  Kun keksintö yhdistetään jo aiemmin kehitettyihin punaiseen ja vihreään, syntyy valkoista led-valoa. Sitä hohtavia valonlähteitä alkaa olla kaikkialla, eikä ihme: hehkulamppuun ja loisteputkeen verrattuna led on ylivoimainen sekä kestossa että energiatehokkuudessa.

Amanon kanssa tutkimusyhteistyötä tekevä Aalto-yliopiston professori Filip Tuomisto tietää, ettei valaistuksen mullistaminen käynyt helposti.

”Amanon rooli oli erityisen merkittävä sinisessä ledissä käytettävän puolijohdemateriaalin, galliumnitridin, valmistusmenetelmien kehittämisessä 1980-luvulla. Tarvittiin uskoa siihen, että homma vielä onnistuu, vaikka moni muu tutkija oli jo luovuttanut ja siirtynyt sinkkiselenidiin tai piikarbidiin”, hän sanoo.

Tarvittiin uskoa siihen, että homma vielä onnistuu.

Amano oli jo ennen Nobel-palkintoa yksi ledeissä ja lasereissa hyödynnettävän nitridipuolijohdeteknologian kärkinimistä. Tuomisto ryhmineen on tutkinut nobelistin kanssa galliumnitridimateriaalien kidelaatua, erityisesti niiden pistevirheitä.

”Pistevirheillä on ratkaiseva merkitys galliumnitridin sähköisille ja optisille virheille. Olemme analysoineet Amanon laboratorion näytteitä muun muassa atomitason kidevirheitä paljastavalla positroniannihilaatiomenetelmillä, joiden käytössä olemme maailman huippuja”, Tuomisto kertoo.

”Aallon opiskelijoille ja nuorille tutkijoille on valtavan inspiroivaa päästä kuulemaan maailman arvostetuimman tiedepalkinnon vastikään saaneen Amanon kokemuksia ja keskustelemaan hänen kanssaan. Myös suurelle yleisölle tarjoutuu mahdollisuus saada ensi käden tietoa nykyisen led-pohjaisen valaistustekniikan mahdollistaneesta tieteellisestä tutkimuksesta”, hän iloitsee.

Hiroshi Amano pitää kaikille avoimen, englanninkielisen yleisöluennon ”Illuminating the world by LEDs” Aalto-yliopistossa 19. maaliskuuta klo 15.15-16.15, osoitteessa Otakaari 1, B-sali. Tervetuloa!

Ylempi kuva: Hiroshi Amano © Nobel Media AB / Alexander Mahmoud

Alempi kuva: Filip Tuomisto, kuvaaja Anni Hanén

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024