Uutiset

Väitös: Voitontavoittelua vai ilmiön tukemista? Osakepohjaiseen joukkorahoitukseen sijoitetaan monista syistä

Joukkorahoituskampanjoiden menestykseen vaikuttavat muun muassa kampanjan ominaisuudet, yrityksen kyky hyödyntää verkostojaan sekä tuotteiden ymmärrettävyys, tuore väitöstutkimus osoittaa.
Käsi näyttämässä jotain tietokoneen näytöltä

Osakepohjainen joukkorahoitus on viime vuosina nopeasti yleistynyt rahoitusmuoto, jossa suuri joukko ihmisiä tekee suhteellisen pieniä osakesijoituksia kohdeyritykseen. Koska kohteet ovat yleensä kasvuvaiheen yrityksiä, sijoittamisen riskit ovat suuret.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Anna Lukkarinen tutki sijoittajien motivaatioita ja päätöskriteerejä laajalla kyselytutkimuksella, joka kohdistettiin finanssiteknologiayritys Invesdorin joukkorahoitusalustan kautta sijoittaneille henkilöille.

Tutkimuksen mukaan suurin osa sijoittajista on korkeasti koulutettuja ja heillä on kokemusta myös julkisiin osakkeisiin sijoittamisesta. Sijoittajien motiiveissa on kuitenkin selviä eroja. Vaikka moni tavoittelee sijoituksellaan erityisesti myyntivoittoja ja osa myös osinkotuottoja, useiden sijoittajien motiivit ulottuvat tuottohakuisuutta laajemmalle. Tämä näkyy sijoittajien erilaisina päätöskriteereinä ja sijoituskohdevalintoina.

”Esimerkiksi pienvarastoyritys Cityvarastoon sijoittaneista suurin osa tavoitteli sijoituksellaan tuottoja, kun taas lähes kaikki jalkapalloseura HIFK:n joukkorahoituskampanjaan osallistuneet halusivat tukea kohdetta ja päästä osaksi sen edustamaa ilmiötä ilman rahallisia motiiveja”, Lukkarinen kertoo.

Kohdeyritykset yhä ammattimaisempia

Kyselytutkimus on osa Anna Lukkarisen väitöskirjaa, jossa hän tarkastelee sijoitustoiminnan ajureita osakepohjaisessa joukkorahoituksessa. Lukkarisen mukaan osakepohjainen joukkorahoitus täydentää muita varhaisen vaiheen yritysrahoitusmekanismeja.

”Joukkorahoituskampanjoiden menestykseen vaikuttavat muun muassa kampanjan ominaisuudet, yrityksen kyky hyödyntää verkostojaan sekä tuotteiden ymmärrettävyys.”

Osakepohjainen joukkorahoitus on tuoreena alana jatkuvassa muutoksessa. Kohdeyritykset ovat yhä suurempia ja ammattimaisempia, ja samalla sijoittajien tuottohakuisuus on lisääntynyt.

”Sijoittamista harkitessaan yksityissijoittajan on hyvä olla tietoinen siitä, mitä sijoituksellaan tavoittelee. Kohdeyritystä arvioidessaan sijoittajan on hyvä muistaa, että yrittäjät ovat usein suunnitelmissaan hyvin optimistisia”, Lukkarinen sanoo.

KTL Anna Lukkarisen väitöskirja ”Sijoitustoiminnan ajurit osakepohjaisessa joukkorahoituksessa” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa perjantaina 29. maaliskuuta.
 

Lisätietoja:
Anna Lukkarinen
puh. 050 431 8738
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.