Väitös: Tiimiyrittäjyyskokemukset kehittävät opiskelijoiden osaamista nähdä ja hyödyntää erilaisia työelämän mahdollisuuksia

Ymmärrys ja kunnioitus toisia kohtaan kasvoi tiimityöskentelyn myötä, selviää väitöstutkimuksessa.
Laskuvarjohyppääjiä muodostelmassa taivaalla

KTM Riitta-Liisa Arpiainen tarkastelee väitöstutkimuksessaan yrittäjyyden opiskelijoiden kokemuksia yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjämäisestä oppimisesta erityisesti kehittyvissä maissa, kun yrittäjyyttä opiskellaan ja opitaan tiimeissä kokemuksellisen toimintaoppimisen kontekstissa. Yrittäjämäisessä oppimisessa korostuvat riskin ottamisen oppiminen ja epävarmuuden sietäminen. Väitöstutkimus tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 29. maaliskuuta.

Euroopan komissio sekä useat tutkijat nostavat esiin, että maailmanlaajuisen kilpailun kiristyessä myös opiskelijoiden tulee oppia ajattelemaan ja toimimaan yrittäjämäisesti, kun pyritään saavuttamaan yhteiskunnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Tutkijoiden mukaan yrittäjämäistä toimintatapaa edellytetään niin globaalisti, yhteiskunnallisesti, organisatorisesti kuin yksilöllisesti, koska epävarmuus ja toimintaympäristöjen monimutkaisuus tuovat erilaisia haasteita. Koulutuksella varmistetaan kansalaisten valmius tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen.

Arpiainen keräsi korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia Suomesta ja Namibiasta vuosina 2009-2014, kuunteli ja seurasi opiskelijoita useamman vuoden ajan ja pyrki näin selvittämään koulutuksen aikana syntyneitä merkityksellisiä kokemuksia.

Tiimi ja siinä vertaisoppiminen opiskelijoille erityisen merkityksellisiä

Riitta-Liisa Arpiaisen mukaan yrittäjyyden opiskelijoille merkityksellisimmiksi kokemuksiksi nousivat riskin ottamisen oppiminen ja epävarmuuden sietäminen, tiimissä ja tiimin kautta oppiminen sekä oppimisprosessin aikana syntyneiden tunteiden tunnistaminen ja hyödyntäminen oppimisessa.

”Tiimissä toimiminen herätti myös runsaasti sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita, mutta prosessin kuluessa tiimissä toimiminen auttoi opiskelijoita ymmärtämään entistä paremmin toisiaan ja eri kulttuureita ja tapoja. Oppimisprosessin aikana syntynyt keskinäinen luottamus ja kunnioitus rakensivat vahvan ja toimivan tiimin.”

”Tärkeäksi ja keskeiseksi tekijäksi opiskelijoiden oppimisprosessissa nousi myös monissa projekteissa koettujen ja tehtyjen asioiden säännöllinen reflektoiminen yhdessä muiden tiimiläisten kanssa sekä sen kautta opittujen asioiden hyödyntäminen uusissa projekteissa. Tiimiläisiltä saatu tuki riskin ottamisen oppimisessa ja epävarmuuden sietämisessä koettiin myös erittäin merkittäväksi.”

Toiminta, kokemukset ja reflektio yrittäjyyskasvatuksen peruskäsitteitä

Useiden tutkijoiden mukaan toimintaa, kokemuksia ja reflektiota pidetään tämänhetkisen yrittäjyyskasvatuksen peruskäsitteinä, jotka ovat toisiinsa sidoksissa ja joista yksikään ei toisista erillään tuota oppimista. Niitä tulisikin käsitellä oppimistilanteissa aina yhdessä.

”Tiimiyrittäjyyskokemukset kehittivät opiskelijoiden osaamista nähdä ja hyödyntää erilaisia työelämän mahdollisuuksia ja rakentaa kontaktiverkostoa työelämän toimijoiden kanssa. Toisten tiimiläisten erilaisuuden sekä toisten kulttuurien hyväksyminen ja ymmärtäminen kehittyivät voimakkaasti tiimioppimisprosessin aikana. Tätä havaintoa olisi mahdollista hyödyntää esimerkiksi monissa erilaisissa työelämän monikulttuurisissa ryhmissä. Opiskelijoiden asenteissa ja syvissä oppimiseen liittyvissä uskomuksissa tapahtui muutoksia; oppiminen syventyi ja kehittyi syväoppimiseksi aikaansaaden todellista muutosta opiskelijoiden yrittäjämäisissä ajattelu- ja toimintatavoissa”, Arpiainen kertoo.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.