Väitös: Henkilökohtainen kirje auttoi eläkeläisiä hakemaan heille kuuluvaa sosiaalietuutta

Kotitaloudet, jotka saivat henkilökohtaisen kirjeen takuueläkkeestä, hakivat etuutta nopeammin ja puolet todennäköisemmin kuin kotitaloudet, jotka olivat julkisen viestinnän varassa.

Takuueläke turvaa Suomessa asuville pienituloisille eläkeläisille vähimmäisen tulotason. Kun uudistus astui voimaan keväällä 2011, osalle hakukelpoisista kotitalouksista lähetettiin etukäteen kotiin kirje etuudesta sekä hakulomake.

Tuuli Paukkeri ja Tuomas Matikka selvittivät henkilökohtaisen kirjeen vaikutusta takuueläkkeen hakualttiuteen. Tutkimus osoittaa, että kirjeellä oli suuri merkitys. Kirjeen saaneet kotitaloudet hakivat etuutta selvästi useammin ja nopeammin: heinäkuun 2011 loppuun mennessä lähes kaikki kirjeen saaneet olivat hakeneet etuutta (95 %), kun taas muista hakukelpoisista eläkeläisistä 60 % oli tehnyt niin.

Kirjeestä hyötyivät erityisesti vanhuuseläkeläiset ja ne, joilla oli kansaneläkkeen lisäksi työeläketuloja. Paukkeri toteaa, että työeläkettä saaneet eläkeläiset olivat todennäköisesti muita epävarmempia omasta hakukelpoisuudestaan. Kelalla puolestaan oli tieto siitä, ketkä olivat oikeutettuja takuueläkkeeseen.

”Kun hakukelpoisuus on viranomaisten, muttei kotitalouksien tiedossa, henkilökohtainen kirje on yksinkertainen ja tehokas keino suitsia alikäyttöä”, Tuuli Paukkeri arvioi. ”Kirjeen kanssa lähetetty hakulomake teki hakemisesta myös helppoa.”

Tutkimus on osa Tuuli Paukkerin taloustieteen väitöskirjaa, jossa tarkastellaan sitä kuinka hyvin politiikkatoimet, kuten sosiaalietuudet, saavuttavat niille asetetut tavoitteet, oli tavoitteena sitten köyhyyden tai terveysongelmien vähentäminen.

Sosiaalietuuksien vaikuttavuus heikkenee, jos niihin oikeutetut eivät osaa, jaksa tai kehtaa niitä hakea. Paukkeri tutki toimeentulo- ja asumistuen hakualttiutta ja havaitsi, että ne kotitaloudet, joiden tulot putosivat vain hetkellisesti, jättivät useammin tuet hakematta. Tämä on ristiriidassa toimeentulotuen väliaikaisen tarkoituksen kanssa. Toisaalta, tukia eivät jättäneet hakematta ne kotitaloudet, jotka niitä kipeimmin tarvitsivat.

”Politiikkatoimen onnistuminen vaatii, että ohjelman yksityiskohdat tukevat sen tavoitteita”, Paukkeri sanoo. ”Jos hakukelpoiset kotitaloudet eivät hae tukia tai yritykset eivät hahmota niille tarkoitettuja kannustinjärjestelmiä, ei politiikkatoimella saavuteta haluttuja tavoitteita.”

Tuuli Paukkerin väitöskirja koostuu neljästä esseestä. Sosiaalietuuksien lisäksi Paukkeri käsittelee väitöskirjassaan työnantajien työkyvyttömyyseläkkeiden maksuluokkamallia, sekä verotusta ja tulonsiirtoja kehittyvissä maissa.

KTM Tuuli Paukkerin väitöskirja ”Essays on public economics” tarkastetaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa 8. kesäkuuta 2018.

Lisätiedot:
Tuuli Paukkeri

Väitöskirja (aaltodoc.aalto.fi)

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.