Vaikuta tulevaisuuteen ja äänestä parasta tiederatkaisua

Aallolla on vahva edustus ehdolla kilpailun finaaliin. Pitch Night -tilaisuudet Helsingin yliopistolla 6. ja 7.6.2017.
helsinki_challenge_pitch_night_invitation-700x400_fi_fi.jpg

Mitä jos suuri yleisö saisi päättää, mitä ongelmia tieteellä tulevaisuudessa ratkaistaan?

Helsinki Challenge on tiedepohjainen ideakilpailu, jossa tutkijat kehittävät ratkaisuja globaaleihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, kuten ilmastonmuutokseen ja väestön ikääntymiseen. Kilpailuun osallistuvat kaksikymmentä tutkijatiimiä pyrkivät voittamaan yleisön puolelleen viiden minuutin puheilla kesäkuun pitch-illoissa. Eniten ääniä saanut tiimi saa jatkaa mukana marraskuussa päättyvässä kilpailussa, jonka palkintona on 375 000 euroa.

Aalto-yliopistolla vahva edustus ehdolla finaaliin

"Aalto-yliopiston keskeinen tavoite on tuottaa uraauurtavaa tietoa ja teknologiaa, joiden avulla voimme tarjota ratkaisuja ihmiskunnan suuriin haasteisiin. Siksi olenkin erityisen iloinen vahvasta kahdeksan tiimin edustuksestamme Helsinki Challenge -ideakilpailun semifinaalissa. Kaikki mukaan äänestämään Aallon joukkuetta finaaliin", toivoo Aalto- yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Tuija Pulkkinen.

Aalto-vetoiset semifinalistitiimit Helsinki Challenge -tiedekilpailussa ovat:

• Catalyst Supreme develops catalyst materials that would make the chemical industry cleaner and the world more sustainable
  • F-Factor wants to change the way cities are developed.
  • HeatStock wants to develop a material that stores heat for a long time.
  • Ioncell is developing a new type of cellulose fiber made out of Finnish wood.
  • Pro Fibers wants to put forests to good use instead of clearing them for arable land.
  • Reconfigure Mobility wants to create a network of experts who will solve the challenges of sustainable mobility.
  • Senior Cognitive Booster wants to reduce the cognitive decline that we face as we age.
  • Wave Farmers – Our sensing device would help sustain a healthy soil ecosystem

Loput finalisteista valitsee kansainvälinen tuomaristo

Helsinki Challengen loput finaalipaikat ratkeavat 19. kesäkuuta, jolloin kilpailun tuomaristo valitsee yleisön suosikin lisäksi kuusi tiimiä syksyn finaaliin. Tuomaristoon kuuluvat muun muassa Manchesterin yliopiston systeemisten innovaatioiden ja kestävän kehityksen professori Frank Geels ja virolainen poliittisen vaikuttamisen asiantuntija Andreas Kaju. Tuomariston puheenjohtajana toimii Crisis Management Initiativen (CMI) toiminnanjohtaja Tuija Talvitie.

"Uskon, että suomalaisella tieteellä voidaan muuttaa maailmaa. Koko kilpailun ytimessä ovat tiedepohjaisuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Näistä näkökulmista myös monialainen tuomaristomme tulee arvioimaan tiimien esittämiä ratkaisuja. Jännittävää nähdä, miten yleisön antamat äänet osuvat yhteen tuomariston päätösten kanssa", Talvitie sanoo.

Helsinki Challenge -semifinalistit kilpailevat suorasta finaalipaikasta 6. ja 7. kesäkuuta Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -tilaisuuksissa klo 18 Helsingin yliopiston Päärakennuksen juhlasalissa. Tilaisuudet ovat englanninkielisiä, niihin on vapaa pääsy ja niitä voi seurata myös suoran striimin välityksellä. Tilaisuuksien aikana eniten ääniä saanut tiimi julkistetaan 7. kesäkuuta klo 20.

Tervetuloa!

#suomi100  #aalto  #helsinkichallenge

Lisätietoja:

• Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -ohjelma (challenge.helsinki.fi)
  • Tutustu tiimien ideoihin (challenge.helsinki.fi)
  • Tutustu kilpailun finalistit valitsevaan tuomaristoon (challenge.helsinki.fi)

Helsinki Challenge on tammikuussa alkanut ja marraskuussa 2017 päättyvä ideakilpailu ja kiihdyttämöohjelma, jossa tutkijaryhmät kehittävät tiedepohjaisia ratkaisuja, joilla ihmiskunta pääsee kohti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Kilpailussa tiimejä auttavat asiantuntijat, päättäjät sekä teollisuuden ja liike-elämän edustajat. Voittosumma on 375 000 euroa.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä ja on osa Suomi 100
-juhlavuoden ohjelmaa. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!