Uutuuskirja: Etevästi toteutettu strategia tuottaa moninkertaisen tuloksen

Yritysten toimiva johto ja hallitus käyttävät liikaa aikaa päivittäisiin ongelmiin.
Voittajan strategia -kirjan ovat kirjoittaneet Kauppakorkeakoulun työelämäprof. Lasse Mitronen ja liikkeenjohdon konsultti Timo Raikaslehto.
Uutuuskirjassa esitellään teorian lisäksi hyvän johtamisen esimerkkejä, jotka nousivat esiin työelämäprofessori Lasse Mitrosen ja liikeenjohdon konsultti Timo Raikaslehdon tekemissä yritys- ja johtajahaastatteluissa.

Lähes kaikki yritykset kertovat panostavansa strategioissaan uuden liiketoiminnan kehittämiseen. Silti johtamisen lyhytjänteisyys hidastaa uudistumista tai jopa estää sen. Uutuuskirja väittää, että yritysten toimiva johto ja hallitus käyttävät liikaa aikaa päivittäisiin ongelmiin. Strategia jää sivuosaan.

Miksi yritykset ovat viivytelleet uudistumisessaan ja ryhtyneet siihen vasta pakon edessä? Ovatko yritykset sortuneet lyhytjänteiseen tuloksen maksimointiin ja vastuuttomiin osinkojuhliin? Onko suomalainen strategiatyö kriisissä?

Nämä olivat keskeisiä kysymyksiä, kun Voittajan strategia -kirjan kirjoittajat Kauppakorkeakoulun työelämäprofessori (Professor of Practice) Lasse Mitronen ja liikkeenjohdon konsultti Timo Raikaslehto käynnistivät sen taustalla olevan tutkimustyön vuoden 2015 alkupuolella. Viimeiset haastattelut tutkimusta varten Mitronen ja Raikaslehto tekivät tammikuussa 2019.

”Vaikka Suomessa on joukko hyvin johdettuja suuryrityksiä ja kasvuyrityksiä, havaintomme on, että liian monet organisaatiot keskittyvät lyhytjänteiseen tuloksen parantamiseen. Uudistumista on kenties yritetty tehdä kokeilujen kautta, mutta uusien ideoiden skaalaaminen merkittäväksi liiketoiminnaksi on ollut vaikeaa”, kirjoittajat vahvistavat.

Megatrendien ja muutospaineiden tunnistaminen tärkeää

Kirjan kirjoittajien mukaan uudistuminen edellyttää nykyisen ja tulevan liiketoiminnan samanaikaista joustavaa johtamista. Keskeistä on myös pyrkiä tunnistamaan erilaiset megatrendit ja muutospaineet – disruptiot – jotka muuttavat väistämättä oman toimialan ja yrityksen liiketoimintaa. Ellei yritys itse muuta tai jopa tuhoa liiketoimintaansa, joku muu tekee sen yrityksen puolesta.

”Vaikka tutkimus kesti lähes neljä vuotta, ongelmat, jotka tunnistimme jo sen alkuvaiheessa eivät – valitettavasti – ole vieläkään poistuneet”, kirjoittajat pohtivat.

Strategiatyö sinänsä ei Suomessa ole kriisissä, strategisia valintoja tehdään kunkin yrityksen johtamiskulttuurin ja markkinoiden luomien mahdollisuuksien mukaisesti.

Yrityksissä on myös tehty paljon uudistumisen eteen ja vastattu disruptioiden, kuten esimerkiksi digitalisaation ja viime aikoina voimakkaasti esiin nostetun ilmastonmuutoksen, aiheuttamiin haasteisiin. Osinkopaineet, kustannusjahti ja tuloksentekokyvyn parantaminen vievät kuitenkin aikaa hallitukselta ja johdolta, ja se näkyy myös tutkimus- ja kehityspanoksissa ja strategisissa kehittämissalkuissa. Nykytuotteiden viilaaminen ja parantaminen korostuvat Suomessa verrattuna muun maailman parhaisiin yrityksiin.

Strategisen johtamisen menestysmalli

Voittajan strategia -kirja esittelee keinoja, joiden avulla lyhytjänteisyystaudista päästään eroon. Avuksi tulee Suomessakin monessa yrityksessä käytetty kolmen horisontin ajattelu- ja toimintamalli.

”Pelkkä hyvä viitekehys ei yksin riitä. Strategiset valinnat ja kehittämisen portfolio, johdon kokoonpano ja kiinnostuksen kohteet sekä yrityksen kulttuuri ja käytännöt on määriteltävä niin, että ne vastaavat mahdollisimman hyvin kunkin ajanhetken uudistumisen tarvetta”, Mitronen ja Raikaslehto sanovat.

”Näkemyksemme mukaan näiden osa-alueiden on oltava tasapainossa yrityksen strategisen tilanteen kanssa tulevaisuuden tuloksentekokyvyn varmistamiseksi. Kun tilanne muuttuu, muutetaan joustavasti myös eri osa-alueiden strategisia painotuksia vastaamaan yrityksen tilannetta ja asiakkaiden vaatimuksia.”

Jokaisen organisaation tilanne on omanlaisensa. Siksi kirjassa esitellään teorian lisäksi hyvän johtamisen esimerkkejä, jotka nousivat esiin yritys- ja johtajahaastatteluissa. Kirjoittajat haluavat herättää ajatuksia siitä, miten toteuttaa strategiaa tehokkaammin ja miten vauhdittaa suomalaisten yritysten uudistumista ja myös luoda läpimurtoja Suomesta käsin.

Kirjoittajat

KTT Lasse Mitronen toimii työelämäprofessorina (Professor of Practice) Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hänellä on pitkäaikainen kokemus kaupan piiristä ja sekä liiketoiminnan kansainvälisestä tutkimus- ja kehittämistoiminnasta. Mitronen toimii myös johdon kouluttajana ja luennoitsijana useissa johtamiskoulutusohjelmissa.

KTM Timo Raikaslehdolla on yli 20 vuoden kokemus työskentelystä eri yritysten ylimmän johdon ja hallitusten kanssa sekä liikkeenjohtajana että liikkeenjohdon konsulttina, mukaan lukien lukuiset strategiaprojektit ja käytännön strategiatyön johtaminen ja kehittäminen.

Lisätietoa:
työelämäprofessori Lasse Mitronen
puh. 050 375 9015

VOITTAJAN STRATEGIA – Lyhytjänteisyydestä kestävään menestykseen
ISBN 978-952-14-3595-9
ISBN 978-952-14-3596-6 (e-kirja)
267 s., 69 €

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.