Uutta verkkokauppaosaamista suomalaiselle liike-elämälle

Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke avaa verkkokaupan mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.
Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke jalkautui rahoittajayrityksiin. Yrityskohtainen tapaaminen Solteqilla herätti runsaasti kiinnostusta.

Vähittäiskauppa on murroksessa, kun kivijalan ja verkkokaupan rajat hämärtyvät. Digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyy paljon kaupallisia mahdollisuuksia niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

”Kaupan alan yrityksissä tarvitaan uutta ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Esimerkkejä johtavista ja voimakkaasti kasvaneista verkon markkinapaikoista löytyy muun muassa Japanista, Yhdysvalloista ja Euroopasta”, sanoo Lasse Mitronen, Professor of Practice Kauppakorkeakoulusta.   

Globaalit markkinapaikat -tutkimushankkeessa on syksyn aikana jalostettu tutkimustietoa käytännön hyödyksi yhdessä suomalaisyritysten kanssa. Kaupan alan yritysten ohella tutkimuksen tulokset hyödyttävät tavarantoimittajia ja muita kaupan arvoketjuun kiinnittyviä kumppaneita, kuten logistiikkayrityksiä ja tietojärjestelmätoimittajia.

Kivijalkaliikkeet kilpailevat verkon jättien kanssa

Tällä hetkellä useat verkon markkinapaikat laajentuvat kivijalkaan, ja toisaalta perinteiset kivijalkatoimijat lähtevät mukaan verkkokauppaan. Myös vastakkainasettelu isojen markkinapaikkojen ja paikallisten verkkokauppojen välillä korostuu väistämättä.

”Markkinapaikat, kuten Amazon ja Alibaba, haastavat voimakkaasti perinteisiä kaupan toimijoita. Kasvaneen kilpailutilanteen takia kaikkien on pakko olla mukana verkkokaupassa, vaikka se olisikin edelleen raskaasti tappiollista toimintaa”, sanoo tohtorikoulutettava Mikko Hänninen Kauppakorkeakoulusta.  

Iso-Britannia on perinteisesti ollut johtavassa asemassa teknologian hyödyntämisessä muun muassa ruoan verkkokaupassa. Lisäksi vähittäiskaupan ”mind-set” on muuttunut yhä enemmän asiakaskeskeiseksi: erityisesti asiakaskokemukseen ja asiakassuhteiden hallintaan panostetaan.

”Tutustuimme Lontoon eCom Expo -messuilla verkkokaupan trendeihin ja teknologiaan. Asiakasanalytiikan, automaation ja robottien käyttäminen kaupankäynnissä korostuu lähitulevaisuudessa ja näiden hyödyntämisessä ollaan Iso-Britanniassa jo nyt pitkällä”, Lasse Mitronen kertoo. ”Esimerkiksi Westfield-kauppakeskus seuraa Big Datan avulla kuluttajan ostopolkua koko ostosreissun ajan. Tiedon avulla kauppiaille voi muodostua entistä tarkempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä.”

Globaalit markkinapaikat -hankkeen tuloksia ja asiantuntemusta on jalkautettu syksyn aikana muun muassa Kauppakorkeakoulussa järjestetyssä avoimessa seminaarissa sekä yrityskohtaisissa tapaamisissa. Tutkimushanketta rahoittavat Tekes sekä Kesko, Posti, Unilever Finland ja Solteq.

Lisätietoa:
Lasse Mitronen, Professor of Practice
[email protected]
puh. 050 3759 015

Mikko Hänninen, tohtorikoulutettava
[email protected]
puh. 050 3494666

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Matilda Palmu: Night Flowers
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muotoiluopiskelijat vahvasti esillä Habitare-messuilla

Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun maisteriohelman opiskelijoita on esillä muun muassa Protoshop-näyttelyssä.
Ekosetti-opas
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Audiovisuaalisen alan ensimmäinen eko-opas ohjaa kohti kestävämpää tuotantoa

Tavoitteena on edistää alan työkulttuurin muuttumista ekologisemmaksi.
Aalto University / Verkkoturvallisuus ja -luottamus / photo: Aki-Pekka Sinikoski
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Huippuluennoitsijat pureutuvat digitalisaation mahdollisuuksiin ja uhkiin yleisöluentosarjassa

Kaikille avoimessa maksuttomassa luentosarjassa yritys- ja tutkimusmaailmaa edustavat huippuluennoitsijat kertovat, miten digitalisaatio vaikuttaa liiketoimintaan, yhteiskuntaan ja turvallisuuteen.
The cover that was submitted for Energy and Environment Sciences
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ilmastointi on energiasyöppö, joka yleistyy valtavaa vauhtia – auringolla voidaan kattaa merkittävä osa sen energiantarpeesta

Kansainvälisen tutkijaryhmän mukaan ilmastointi nielee vuosisadan lopulla jopa 35 kertaa enemmän energiaa kuin nykypäivänä.