Uutiset

Uutta verkkokauppaosaamista suomalaiselle liike-elämälle

Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke avaa verkkokaupan mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.
Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke jalkautui rahoittajayrityksiin. Yrityskohtainen tapaaminen Solteqilla herätti runsaasti kiinnostusta.

Vähittäiskauppa on murroksessa, kun kivijalan ja verkkokaupan rajat hämärtyvät. Digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyy paljon kaupallisia mahdollisuuksia niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

”Kaupan alan yrityksissä tarvitaan uutta ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Esimerkkejä johtavista ja voimakkaasti kasvaneista verkon markkinapaikoista löytyy muun muassa Japanista, Yhdysvalloista ja Euroopasta”, sanoo Lasse Mitronen, Professor of Practice Kauppakorkeakoulusta.   

Globaalit markkinapaikat -tutkimushankkeessa on syksyn aikana jalostettu tutkimustietoa käytännön hyödyksi yhdessä suomalaisyritysten kanssa. Kaupan alan yritysten ohella tutkimuksen tulokset hyödyttävät tavarantoimittajia ja muita kaupan arvoketjuun kiinnittyviä kumppaneita, kuten logistiikkayrityksiä ja tietojärjestelmätoimittajia.

Kivijalkaliikkeet kilpailevat verkon jättien kanssa

Tällä hetkellä useat verkon markkinapaikat laajentuvat kivijalkaan, ja toisaalta perinteiset kivijalkatoimijat lähtevät mukaan verkkokauppaan. Myös vastakkainasettelu isojen markkinapaikkojen ja paikallisten verkkokauppojen välillä korostuu väistämättä.

”Markkinapaikat, kuten Amazon ja Alibaba, haastavat voimakkaasti perinteisiä kaupan toimijoita. Kasvaneen kilpailutilanteen takia kaikkien on pakko olla mukana verkkokaupassa, vaikka se olisikin edelleen raskaasti tappiollista toimintaa”, sanoo tohtorikoulutettava Mikko Hänninen Kauppakorkeakoulusta.  

Iso-Britannia on perinteisesti ollut johtavassa asemassa teknologian hyödyntämisessä muun muassa ruoan verkkokaupassa. Lisäksi vähittäiskaupan ”mind-set” on muuttunut yhä enemmän asiakaskeskeiseksi: erityisesti asiakaskokemukseen ja asiakassuhteiden hallintaan panostetaan.

”Tutustuimme Lontoon eCom Expo -messuilla verkkokaupan trendeihin ja teknologiaan. Asiakasanalytiikan, automaation ja robottien käyttäminen kaupankäynnissä korostuu lähitulevaisuudessa ja näiden hyödyntämisessä ollaan Iso-Britanniassa jo nyt pitkällä”, Lasse Mitronen kertoo. ”Esimerkiksi Westfield-kauppakeskus seuraa Big Datan avulla kuluttajan ostopolkua koko ostosreissun ajan. Tiedon avulla kauppiaille voi muodostua entistä tarkempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä.”

Globaalit markkinapaikat -hankkeen tuloksia ja asiantuntemusta on jalkautettu syksyn aikana muun muassa Kauppakorkeakoulussa järjestetyssä avoimessa seminaarissa sekä yrityskohtaisissa tapaamisissa. Tutkimushanketta rahoittavat Tekes sekä Kesko, Posti, Unilever Finland ja Solteq.

Lisätietoa:
Lasse Mitronen, Professor of Practice
[email protected]
puh. 050 3759 015

Mikko Hänninen, tohtorikoulutettava
[email protected]
puh. 050 3494666

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Seinäplansseja ja kirjapöytiä näyttelytilasta.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto ARTS Booksissa juhlitaan 500:aa julkaistua teosta vuonna 2022

Aalto ARTS Books julkaisi 500. toimitetun teoksensa keväällä 2022. Juhla huipentuu toukokuussa Väreessä järjestettävään näyttelyyn, joka esittelee kustantamon toimintaa ja teoksia vuosien ajoilta.
Rulpa_Anna Aleksejeva in WantedDesign
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Studio -kurssille menestystä WantedDesign New Yorkissa

Aalto-yliopisto osallistuu newyorkilaisen muotoilufoorumi WantedDesignin verkkonäyttelyyn. WantedDesign 2022 on sarja digitaalisia tapahtumia, jotka esittelevät laadukkaita muotoilu- ja suunnittelukonsepteja ympäri maailman. Mukana ovat myös maailman huippukoulut.
A portrait of Maria Sammalkorpi.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Novo Nordisk -säätiöltä tutkimusrahoitus Maria Sammalkorvelle laskennalliseen biosynteettisten materiaalien tutkimukseen

Senior Scientist Maria Sammalkorpi on saanut Novo Nordisk -säätiöltä erittäin kilpaillun Ascending Investigator 2022 -tutkimusrahoituksen. Myönnetyn rahoituksen suuruus on noin 9 miljoonaa Tanskan kruunua (1,2 miljoonaa euroa).
Two models wearing grey solar cell clothing.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät vaatteisiin näkymätöntä aurinkokennoteknologiaa, joka kestää konepesua

Tutkijat kehittivät tekstiileihin pesunkestävää aurinkokennoteknologiaa, joka voidaan myös piilottaa kankaan alle. Kennojen näkymättömyys suojaa niitä - ja tekee vaatteista houkuttelevampia, sanovat fysiikan ja muotoilun tutkijat. Lupaavia sovelluskohteita löytyy esimerkiksi työ- ja retkeilyvaatteista sekä valoon reagoivista verhoista.