Uutiset

Uutta verkkokauppaosaamista suomalaiselle liike-elämälle

Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke avaa verkkokaupan mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.
Globaalit markkinapaikat -tutkimushanke jalkautui rahoittajayrityksiin. Yrityskohtainen tapaaminen Solteqilla herätti runsaasti kiinnostusta.

Vähittäiskauppa on murroksessa, kun kivijalan ja verkkokaupan rajat hämärtyvät. Digitaalisiin markkinapaikkoihin liittyy paljon kaupallisia mahdollisuuksia niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

”Kaupan alan yrityksissä tarvitaan uutta ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Esimerkkejä johtavista ja voimakkaasti kasvaneista verkon markkinapaikoista löytyy muun muassa Japanista, Yhdysvalloista ja Euroopasta”, sanoo Lasse Mitronen, Professor of Practice Kauppakorkeakoulusta.   

Globaalit markkinapaikat -tutkimushankkeessa on syksyn aikana jalostettu tutkimustietoa käytännön hyödyksi yhdessä suomalaisyritysten kanssa. Kaupan alan yritysten ohella tutkimuksen tulokset hyödyttävät tavarantoimittajia ja muita kaupan arvoketjuun kiinnittyviä kumppaneita, kuten logistiikkayrityksiä ja tietojärjestelmätoimittajia.

Kivijalkaliikkeet kilpailevat verkon jättien kanssa

Tällä hetkellä useat verkon markkinapaikat laajentuvat kivijalkaan, ja toisaalta perinteiset kivijalkatoimijat lähtevät mukaan verkkokauppaan. Myös vastakkainasettelu isojen markkinapaikkojen ja paikallisten verkkokauppojen välillä korostuu väistämättä.

”Markkinapaikat, kuten Amazon ja Alibaba, haastavat voimakkaasti perinteisiä kaupan toimijoita. Kasvaneen kilpailutilanteen takia kaikkien on pakko olla mukana verkkokaupassa, vaikka se olisikin edelleen raskaasti tappiollista toimintaa”, sanoo tohtorikoulutettava Mikko Hänninen Kauppakorkeakoulusta.  

Iso-Britannia on perinteisesti ollut johtavassa asemassa teknologian hyödyntämisessä muun muassa ruoan verkkokaupassa. Lisäksi vähittäiskaupan ”mind-set” on muuttunut yhä enemmän asiakaskeskeiseksi: erityisesti asiakaskokemukseen ja asiakassuhteiden hallintaan panostetaan.

”Tutustuimme Lontoon eCom Expo -messuilla verkkokaupan trendeihin ja teknologiaan. Asiakasanalytiikan, automaation ja robottien käyttäminen kaupankäynnissä korostuu lähitulevaisuudessa ja näiden hyödyntämisessä ollaan Iso-Britanniassa jo nyt pitkällä”, Lasse Mitronen kertoo. ”Esimerkiksi Westfield-kauppakeskus seuraa Big Datan avulla kuluttajan ostopolkua koko ostosreissun ajan. Tiedon avulla kauppiaille voi muodostua entistä tarkempi ymmärrys kuluttajien käyttäytymisestä.”

Globaalit markkinapaikat -hankkeen tuloksia ja asiantuntemusta on jalkautettu syksyn aikana muun muassa Kauppakorkeakoulussa järjestetyssä avoimessa seminaarissa sekä yrityskohtaisissa tapaamisissa. Tutkimushanketta rahoittavat Tekes sekä Kesko, Posti, Unilever Finland ja Solteq.

Lisätietoa:
Lasse Mitronen, Professor of Practice
[email protected]
puh. 050 3759 015

Mikko Hänninen, tohtorikoulutettava
[email protected]
puh. 050 3494666

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Lennart Engels, Karolin Kull, Ágnes László, Julia Postrzech and Valenti Soler won the Habitare Design competition 2023.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston sisustusarkkitehtuurin ja nykymuotoilun opiskelijatiimi voitti Habitare-suunnittelukilpailun 2023

Habitare-suunnittelukilpailu on tarkoitettu taiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin opiskelijoille Suomessa. Tämän vuoden teemana kilpailussa oli ”Yhteisöllisyyden työkalut”. Teeman tarkoituksena oli rohkaista kilpailijoita muotoilemaan ja toteuttamaan uudenlaisia tapoja edistää yhdessäoloa ja vuorovaikutusta ihmisen mittakaavassa tai laajemminkin
The Fifth Wave - BRIE-ETLA Collection of Articles book cover
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Äänikirjoja voidaan nykyään luoda tekoälyn avulla

Tuotantotalouden laitos on julkaissut ensimmäisen tekoälyyn perustuvan äänikirjansa.
Värikkäitä ja läpinäkyviä pinnoitenäytteitä puupölkyn päällä.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Onko puu ruskeaa, sinistä, keltaista vai läpinäkyvää? Tutkijat löysivät keinon tehdä puusta läpinäkyviä ja värikkäitä pinnoitteita

Tutkijat ovat onnistuneet kehittämään puiden sisältämästä ligniinistä uudenlaisia pinnoitteita.
Open pit mining machines
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Uusi yritysyhteistyöprojekti luo tekoälyratkaisuja kaivosteollisuudelle

FCAI kehittää Metson ja kumppaneiden kanssa tekoälymenetelmiä kaivostoimintaan.