Uutiset

Uusia työkaluja koulutusohjelmien markkinointiin

Aallon strateginen projekti, Programme Attractiveness, pyrkii vastaamaan lukuvuosimaksujen tuomiin uusiin haasteisiin.

Aalto-yliopiston strateginen projekti, Programme Attractiveness, vastaa lukuvuosimaksujen tuomiin uusiin haasteisiin varmistamalla, että englanninkieliset koulutusohjelmat houkuttelevat lahjakkaimmat opiskelijat Aaltoon myös tulevaisuudessa.

”Maksut tulevat muuttamaan radikaalisti Aalto-yliopiston tilannetta kilpailussa parhaista opiskelijoista ja siksi on erityisen tärkeää, että ohjelmien edustajat, niin professorit, lehtorit kuin itse opiskelijatkin, aktivoituvat markkinoimaan ohjelmiaan”, kannustaa Aalto ARTSin opetuksesta vastaava varadekaani, professori Ossi Naukkarinen, joka vastaa projektista. 

Projektin opiskelijarekrytointiin ja -markkinointiin keskittyvän Marketing-alatyöryhmän tehtävänä oli miettiä, miten ohjelmia voisi tukea markkinoinnissa. Syntyi idea työkalupakista, jota kehitettiin yhdessä eri ohjelmista kootun pilottiryhmän kanssa. Pilottiin valikoitui mukaan neljä erilaista, eri alojen, kansainvälisten hakijoiden suosimaa maisteriohjelmaa sekä Aallon ainoa englanninkielinen kandidaattiohjelma.

Tavoitteena ei ollut ainoastaan luoda uusia työkaluja, vaan jakaa pilottiohjelmien kesken hyviä ja hyväksi testattuja käytänteitä opiskelijarekrytoinnissa ja -markkinoinnissa. Työkalujen ja hyvien käytänteiden lisäksi erityistä huomiota kannattaa kiinnittää myös vastuun jakamiseen ohjelmien markkinoinnissa. Henkilökunnan, opiskelijoiden, alumnien, muiden kontaktien sekä erilaisten verkostojen ja tapahtumien hyödyntäminen on erittäin suositeltavaa.

”Paras markkinointikeino on tuttavan suositus”, tiivistää Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences (CCIS) -maisteriohjelman johtaja, professori Petri Vuorimaa, joka toimii myös Attractive Programmes Marketing-alatyöryhmän puheenjohtajana.

Workshopissa kehitettiin uutta ja jaettiin aiempia kokemuksia

Pilottiohjelmille järjestettiin kaksi workshopia kesän aikana. Niitä varten osallistujat tekivät muun muassa ohjelmakohtaiset SWOT-analyysit. Ensimmäisessä workshopissa pohdittiin lyhyiden alustusten jälkeen ohjelmamarkkinointia kohderyhmien kautta. Toisessa workshopissa keskityttiin enemmän ohjelmakohtaisen markkinointisuunnitelman tekemiseen. Suunnitelmien tueksi on syksyn aikana järjestetty tarpeen mukaan klinikoita, joissa voi sparrailla erilaisia ideoita.

Workshopien tuotoksina syntyi markkinoinnin työkaluja kaikkien Aallon ohjelmien käyttöön:

Lisäksi aalto.fi/studies-sivuston koulutustarjonnan sivuilla jokaisen hakukohdekohtaisen sivun yhteydessä olevaan Tutustu meihin -välilehteen (Get to know us) suunniteltiin moduuleista koostuva template ohjelmien hyödynnettäväksi. Tätä kautta hakukohteet voivat kertoa itsestään enemmän hakijoille ja muille ohjelmasta kiinnostuneille.

”CEMS-vetoinen Master’s Programme in Global Management on tänä vuonna ensimmäistä kertaa Aallon hakukohteena, joten olemme ilolla ottaneet vastaan kaiken tuen, jonka olemme pilotista saaneet. Markkinointisuunnitelman teko antoi ryhtiä markkinoinnin kehittämiseen, ulkopuolisen mainostoimiston avulla paransimme ohjelmakuvaustamme, ja oli mielenkiintoista jakaa muiden pilottiohjelmien kanssa tietoa toimivista käytännöistä”, kertoo CEMS-ohjelman markkinoinnista vastaava Arja Sahlberg.

Programme Attractiveness -pilottihankkeessa mukana olevat ohjelmat:

  • Master's Programme in New Media
  • Bachelor´s Programme in International Business
  • Master's Programme in Global Management – CEMS
  • Master's Programme in Automation and Electrical Engineering
  • Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences
  • Master's Programme in Advanced Energy Systems

Lisätietoja:

Ossi Naukkarinen
Professori, Aalto ARTS varadekaani (opetus)
p. 050 3074 803
[email protected]

Johanna Söderholm
Suunnittelija
p. 050 3841 725
[email protected]

Programme Attractivness -projekti (inside.aalto.fi)

Opiskelijamarkkinoinnista on koottu tietopaketti Insiden sivulla ”Aallon opiskelijamarkkinoinnin lyhyt oppimäärä” (inside.aalto.fi)

Programme Attractiveness on yksi neljästä opetuksen alueen strategisesta kehittämiskohteesta, joista vastaa vararehtori Eero Eloranta. Programme Attractiveness -projektissa on markkinointiryhmän lisäksi myös koulutusohjelmien sisältöön ja laatuun liittyviä asioita pohtiva työryhmä. Lisätietoja kaikista löytyy https://inside.aalto.fi/display/files/Valmistelussa (inside.aalto.fi)

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Esiintyjiä tapahtumassa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Sustainability Science Days keräsi ennätysyleisön – ensi vuonna tapahtumassa puhkaistaan kestävyyskupla

Suomen suurin kestävän kehityksen tutkimuksen ja innovaatioiden tapahtuma keräsi yhteen yli 1500 asiantuntijaa yli sadasta eri maasta. Tapahtuma järjestettiin Aalto-yliopistolla ja Helsingin yliopistolla tänä vuonna yhteistyössä maailman suurimman kestävän kehityksen kongressin, SRI:n kanssa.
vaalea-asuinen nainen istuu ikkunan edessä ja hymyilee
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Professori Maarit Salolainen: ”Tekstiilialan kestävyysongelmiin voidaan vastata monialaisen yhteistyön avulla”

Tekstiilisuunnittelun professori haluaa tiivistää yhteistyötä niin eri alojen tutkimuksen kuin yliopiston ja alan teollisuuden sekä jälleenmyyjien välillä, jotta muutos parempaan tapahtuu.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Mediatiedotteet Julkaistu:

Lepääkö valtionhallinto kellarista löytyvien palvelimien vai Amazonin päällä? Vili Lehdonvirta tarkastelee kehitystä ajan ja pilvien yli

Tietotekniikan laitoksen professori Vili Lehdonvirta on saanut Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Sen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta. Tutkimuksessaan Lehdonvirta kehittää menetelmiä, joiden avulla voidaan piirtää kartalle pilvi-imperiumien laajuus ja sijainti.
Insinööritieteiden korkeakoulun opetuksen varadekaani Jani Romanoff. Kuva: Joonas Lehtovaara / Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Jani Romanoff jatkaa opetuksen varadekaanina Insinööritieteiden korkeakoulussa

Romanoff on ansioitunut opettaja ja opetuksen kehittäjä, joka nauttii työssään systeemisten ratkaisujen löytämisestä yhdessä muiden kanssa.