Uusia ideoita opetukseen – A!OLE-hanke osallistaa koko yhteisöä opetuksen kehittämisessä

Seuraava rahoitushaku päättyy 23.3.
Education@Aalto-tapahtuma, jossa painopiste on yhdessä kehittämisessä, järjestetään toukokuussa osana Aalto Festivaleja. Keskellä Tomi Kauppinen vuoden 2017 tapahtumassa. Kuva: Alisa Janits

Aalto-yliopiston A!OLE (Aalto Online Learning) -hanke on rahoittanut vuoden 2016 alusta alkaen pilotteja, joissa kehitetään Aallossa tarjottavaa opetusta. Tällä hetkellä A!OLEssa on yli 80 pilottia, jotka ovat tulleet avoimen ideahaun kautta.

A!OLEn projektipäällikkö Tomi Kauppinen kertoo, että rahoitetut hankkeet ovat olleet hyvin monenlaisia, aina interaktiivisista online-kirjoista ja tehtäväntarkistimista virtuaalitodellisuuteen ja oppimista tukevista peleistä videotuotantoon. Esimerkiksi suomen kielen MOOC-kurssi, kurssien pelillistäminen ja lisätty todellisuus interaktiivisessa tarinankerronnassa ovat olleet erinomaisia pilottiaiheita.

”Tänä vuonna odotamme erityisen paljon lisättyä ja virtuaalitodellisuutta, sekä pelillistämistä  hyödyntäviltä piloteilta. A!OLEsta rahoitetaan sellaisia ideoita, joissa on mahdollisimman paljon jotain uutta – ei sellaista, mikä on jo tuotannossa. Kaikkien ideaehdotusten pitää kehittää oppimista ja kursseja.”

Tapahtumat kasvattavat yhteisöllisyyttä

A!OLEn toimintafilosofiassa keskeisintä on yhteisöllisyys. Tällä hetkellä verkostossa on mukana jo noin 150 aaltolaista. Vuoden aikana järjestetään n. 40 tapahtumaa ja kahden isoimman tapahtuman eli toukokuisen Education@Aalto-tapahtuman ja joulukuussa järjestettävän Learning@Aalto Galan järjestelyihin osallistuu hyvinkin kolmekymmentä aaltolaista.

”A!OLEssa haluamme nimenomaan auttaa ihmisiä kohtaamaan. Kun ihmiset katsovat asioita ja kehityshankkeita eri suunnista, niin huippuahan siitä usein tulee.”

”Yhdessä ideoiminen ja oppiminen ovat upeita mahdollisuuksia. Ideat onkin hyvä tuoda mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kaikkien kommentoitaviksi. Palautteenanto on usein erittäin rikastuttavaa ja antaa uusia ajatuksia pilottien työstämiseen.”

Vapaus, luovuus ja luottamus tärkeitä

”Verkko-oppiminen on nykyaikaa. Ihmiset perehtyvät materiaaleihin verkossa ja kasvokkain käytävään työpajaan kokoonnutaan keskustelemaan ja reflektoimaan, mitä on opittu. Vapaus on tärkeää. Mikromanagerointi vain tappaa vapauden, luovuuden ja luottamuksen. Tarvitaan rakenteita, etappeja ja yhteisöllisiä tapahtumia, jotka tukevat vapauden ja luovuuden toteuttamista”, Tomi Kauppinen sanoo.

A!OLE-yhteisö on avoin kaikille aaltolaisille, jotka haluavat osaksi yhteisöä. Ajatus on, että jokaisella itsellään pitäisi myös olla verkostolle annettavaa.

”Haluamme olla niin sanottu valmennusverkosto, A!OLE Coaching Network, jossa jokaisella on halu olla sekä valmennettava että valmentaja. Moni on saanutkin huomata olevansa melkoinen asiantuntija”, Kauppinen kertoo.

Tomi Kauppinen toimii A!OLEn projektipäällikkönä. Hän on väitellyt Aallosta vuonna 2010 ja on jo 20 vuotta tehnyt sekä Suomessa että Saksassa mm. uutta mediaa, verkkoprojekteja, tietämyksen esittämistä ja tekoälyä, datavisualisointeja sekä tarinankerrontaa datan avulla. A!OLEn koordinaatioryhmän puheenjohtajana toimii tietojenkäsittelytekniikan professori Lauri Malmi.

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.