Uusi teknologia tekee etäläsnäolosta lähes aidon tuntuista

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto kehittävät miljoonarahoituksella virtuaalista läsnäoloa, joka näyttää ja tuntuu siltä kuin kaikki osallistujat olisivat samassa tilassa. Näkö- ja kuuloaistin lisäksi todentuntua voidaan luoda kosketuksella ja tuoksuilla. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Yle, Keho Interactive, Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.
MAGICS-infrastruktuuri mahdollistaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen muun muassa taiteellisissa esityksissä. Kuva: Aalto Studios.

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto ovat saaneet MAGICS-hankkeelle Suomen Akatemian 2,4 miljoonan euron tutkimusinfrastruktuurirahoituksen. Yliopistot aikovat muodostaa infrastruktuuriverkoston, joka tukee muun muassa liikkeentallennuksen ja virtuaalisen ympäristön tutkimusta. Hanke keskittyy erityisesti immersiiviseen ja todentuntuiseen etäläsnäoloon, jossa osallistuja upotetaan osaksi virtuaalimaailmaa.

MAGICS hyödyntää uusinta digitaalista teknologiaa taiteellisten esitysten, todenkaltaisten pelien ja muiden etäläsnäoloratkaisujen luomiseen. Konsortiota johtaa professori Mikko Sams Aalto-yliopistosta ja varajohtajana toimii professori Atanas Gotchev Tampereen yliopistosta.

”Korona on tuonut vahvasti esille uudenlaisen etäläsnäolon tarpeen. Fyysinen tapaaminen voidaan enenevässä määrin korvata luontevalla etäläsnäololla. Vaikkapa eri kaupungeissa olevat ihmiset voivat virtuaaliteknologian ansiosta ikään kuin istua ja kahvitella saman pöydän ääressä. Mutta tämä kaikki vaatii tutkimusta ja uusien teknologioiden kehittämistä”, Mikko Sams kertoo.

Konkreettinen esimerkki uudesta teknologiasta on virtuaalistudioon liittyvä yhteistyöprojekti Ylen ja Keho Interactiven kanssa.

”Yksi henkilö voi fyysisesti sijaita Ylen ja toinen Aalto Studiosin virtuaalistudiossa. Kameran liikedataa pyritään siirtämään studiosta toiseen niin, että henkilöt ovat katsojan näkökulmasta täysin samassa tilassa”, sanoo MAGICS-hankkeen teknologiajohtaja ja Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.

Yksi teknologia, monta käyttötarkoitusta

Aalto keskittyy mittaamaan, analysoimaan ja digitoimaan tutkimuksiin, esityksiin ja peleihin osallistuvien ihmisten käyttäytymistä ja kokemuksia mahdollisimman todellisissa tilanteissa. Tampereen yliopisto rakentaa ja käyttää virtuaalimaailmoja ja etäläsnäoloa muun muassa pelitutkimuksessa ja näyttöteknologioissa.

”Yhteishankkeessa etuna on se, että samaa teknologiaa voidaan hyödyntää hyvin monenlaisissa ja monien toimijoiden tarpeissa. Esimerkiksi Tampereen yliopiston pelitutkimuksen tekemiseen voidaan käyttää samaa laitteistoa kuin taiteen tekemiseen Taideyliopistossa”, sanoo tutkijatohtori Tero Heikkinen Taideyliopistosta.

MAGICS-laitteisto mahdollistaa kehon toimintojen ja kasvojen ilmeiden tarkan mittaamisen ja analyysin. Mittaukset auttavat ymmärtämään, miten ihmiset vuorovaikuttavat ja ymmärtävät toinen toisiaan ja minkälaisia tunteita koetaan esimerkiksi pelaamisen aikana.

”Visuaaliset vihjeet, vuorovaikutus ja aistihavainnot voivat olla hyvin todentuntuisia. Katsoja voi liikkua ja kokea olevansa teatteriesityksen sisällä. Aidon oloisten visuaalisten vihjeiden lisäksi katsoja voi aistia esimerkiksi kosketuksen erityisten hansikkaiden avulla tai haistaa synteettisesti tuotettuja tuoksuja”, Atanas Gotchev kertoo.

Uutta teknologiaa voidaan hyödyntää esiintyvässä taiteessa monin tavoin: esityksiä voidaan esimerkiksi katsoa useassa paikassa samanaikaisesti, ja lavasteet voidaan toteuttaa kokonaan virtuaalisesti.

”Haluamme kehittää virtuaaliteatterin ja etäläsnäolon mahdollisuuksia. Virtuaaliset esitystavat ovat lisääntyneet viime vuosina, eikä tarve niille ole ainakaan vähenemässä”, sanoo Taideyliopiston vararehtori Jaana Erkkilä-Hill.

Yritysyhteistyö on hankkeessa keskeisessä roolissa. Yritysten kanssa luodaan yhteisiä toimintamalleja, tarjotaan palveluja ja myös opitaan parhaita käytänteitä. Yritysyhteistyökumppaneita ovat Ylen ja Keho Interactiven lisäksi muun muassa Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.

MAGICS-infrastruktuuri jakautuu kaikille kolmelle kampukselle. Aalto-yliopiston infrastruktuuripalvelut kattavat Aalto Studiosin ja käyttäytymistutkimuksen laboratorion (ABL). Tampereen yliopiston infrastruktuuri keskittyy CIVIT-keskukseen (Centre for Immersive Visual Technologies) ja TAUCHI-yksikköön. Taideyliopiston infrastruktuuri on ankkuroituna Taiteellisen tutkimuksen keskukseen (CfAR). Fyysiset ja virtuaaliset infrastruktuuripalvelut ovat avoimia akateemisen henkilöstön ja teollisuuden tuotekehityksen tarpeisiin. Infrastruktuuri sisältää sekä paikallaan pysyviä että liikuteltavia laitteistoja.

Lisätietoja:

MAGICS-infrastuktuurin koordinaattori
Aalto-yliopisto
puh. 050 408 1651

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: