Uutiset

Uusi teknologia tekee etäläsnäolosta lähes aidon tuntuista

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto kehittävät miljoonarahoituksella virtuaalista läsnäoloa, joka näyttää ja tuntuu siltä kuin kaikki osallistujat olisivat samassa tilassa. Näkö- ja kuuloaistin lisäksi todentuntua voidaan luoda kosketuksella ja tuoksuilla. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Yle, Keho Interactive, Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.
MAGICS-infrastruktuuri mahdollistaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen muun muassa taiteellisissa esityksissä. Kuva: Aalto Studios.
MAGICS-infrastruktuuri mahdollistaa virtuaalitodellisuuden hyödyntämisen muun muassa taiteellisissa esityksissä. Kuva: Aalto Studios.

Aalto-yliopisto, Taideyliopisto ja Tampereen yliopisto ovat saaneet MAGICS-hankkeelle Suomen Akatemian 2,4 miljoonan euron tutkimusinfrastruktuurirahoituksen. Yliopistot aikovat muodostaa infrastruktuuriverkoston, joka tukee muun muassa liikkeentallennuksen ja virtuaalisen ympäristön tutkimusta. Hanke keskittyy erityisesti immersiiviseen ja todentuntuiseen etäläsnäoloon, jossa osallistuja upotetaan osaksi virtuaalimaailmaa.

MAGICS hyödyntää uusinta digitaalista teknologiaa taiteellisten esitysten, todenkaltaisten pelien ja muiden etäläsnäoloratkaisujen luomiseen. Konsortiota johtaa professori Mikko Sams Aalto-yliopistosta ja varajohtajana toimii professori Atanas Gotchev Tampereen yliopistosta.

”Korona on tuonut vahvasti esille uudenlaisen etäläsnäolon tarpeen. Fyysinen tapaaminen voidaan enenevässä määrin korvata luontevalla etäläsnäololla. Vaikkapa eri kaupungeissa olevat ihmiset voivat virtuaaliteknologian ansiosta ikään kuin istua ja kahvitella saman pöydän ääressä. Mutta tämä kaikki vaatii tutkimusta ja uusien teknologioiden kehittämistä”, Mikko Sams kertoo.

Konkreettinen esimerkki uudesta teknologiasta on virtuaalistudioon liittyvä yhteistyöprojekti Ylen ja Keho Interactiven kanssa.

”Yksi henkilö voi fyysisesti sijaita Ylen ja toinen Aalto Studiosin virtuaalistudiossa. Kameran liikedataa pyritään siirtämään studiosta toiseen niin, että henkilöt ovat katsojan näkökulmasta täysin samassa tilassa”, sanoo MAGICS-hankkeen teknologiajohtaja ja Aalto Studiosin johtaja Marcus Korhonen.

Yksi teknologia, monta käyttötarkoitusta

Aalto keskittyy mittaamaan, analysoimaan ja digitoimaan tutkimuksiin, esityksiin ja peleihin osallistuvien ihmisten käyttäytymistä ja kokemuksia mahdollisimman todellisissa tilanteissa. Tampereen yliopisto rakentaa ja käyttää virtuaalimaailmoja ja etäläsnäoloa muun muassa pelitutkimuksessa ja näyttöteknologioissa.

”Yhteishankkeessa etuna on se, että samaa teknologiaa voidaan hyödyntää hyvin monenlaisissa ja monien toimijoiden tarpeissa. Esimerkiksi Tampereen yliopiston pelitutkimuksen tekemiseen voidaan käyttää samaa laitteistoa kuin taiteen tekemiseen Taideyliopistossa”, sanoo tutkijatohtori Tero Heikkinen Taideyliopistosta.

MAGICS-laitteisto mahdollistaa kehon toimintojen ja kasvojen ilmeiden tarkan mittaamisen ja analyysin. Mittaukset auttavat ymmärtämään, miten ihmiset vuorovaikuttavat ja ymmärtävät toinen toisiaan ja minkälaisia tunteita koetaan esimerkiksi pelaamisen aikana.

”Visuaaliset vihjeet, vuorovaikutus ja aistihavainnot voivat olla hyvin todentuntuisia. Katsoja voi liikkua ja kokea olevansa teatteriesityksen sisällä. Aidon oloisten visuaalisten vihjeiden lisäksi katsoja voi aistia esimerkiksi kosketuksen erityisten hansikkaiden avulla tai haistaa synteettisesti tuotettuja tuoksuja”, Atanas Gotchev kertoo.

Uutta teknologiaa voidaan hyödyntää esiintyvässä taiteessa monin tavoin: esityksiä voidaan esimerkiksi katsoa useassa paikassa samanaikaisesti, ja lavasteet voidaan toteuttaa kokonaan virtuaalisesti.

”Haluamme kehittää virtuaaliteatterin ja etäläsnäolon mahdollisuuksia. Virtuaaliset esitystavat ovat lisääntyneet viime vuosina, eikä tarve niille ole ainakaan vähenemässä”, sanoo Taideyliopiston vararehtori Jaana Erkkilä-Hill.

Yritysyhteistyö on hankkeessa keskeisessä roolissa. Yritysten kanssa luodaan yhteisiä toimintamalleja, tarjotaan palveluja ja myös opitaan parhaita käytänteitä. Yritysyhteistyökumppaneita ovat Ylen ja Keho Interactiven lisäksi muun muassa Huawei, Microsoft, Valo Motion, Espoon kaupunginteatteri ja Svenska Teatern.

MAGICS-infrastruktuuri jakautuu kaikille kolmelle kampukselle. Aalto-yliopiston infrastruktuuripalvelut kattavat Aalto Studiosin ja käyttäytymistutkimuksen laboratorion (ABL). Tampereen yliopiston infrastruktuuri keskittyy CIVIT-keskukseen (Centre for Immersive Visual Technologies) ja TAUCHI-yksikköön. Taideyliopiston infrastruktuuri on ankkuroituna Taiteellisen tutkimuksen keskukseen (CfAR). Fyysiset ja virtuaaliset infrastruktuuripalvelut ovat avoimia akateemisen henkilöstön ja teollisuuden tuotekehityksen tarpeisiin. Infrastruktuuri sisältää sekä paikallaan pysyviä että liikuteltavia laitteistoja.

Lisätietoja:

Mikko Sams
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 050 521 5739
[email protected]

Marcus Korhonen
Johtaja
Aalto Studios
puh. 0400 129 629
[email protected]

Atanas Gotchev (englanniksi)
Professori
Tampereen yliopisto
[email protected]
puh. 040 849 0733

Jaana Erkkilä-Hill
Vararehtori
Taideyliopisto
[email protected]

Tero Heikkinen
Tutkijatohtori
Taideyliopisto
[email protected]
Tel. +358 50 528 7127

Antti Ruotoistenmäki
MAGICS-infrastuktuurin koordinaattori
Aalto-yliopisto
[email protected]
puh. 050 408 1651

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.