Uuden akkuteknologian kehittäjille Tekes-rahoitus

FinnFlo-hankkeen tavoite on skaalata halpa ja turvallinen sähköenergian varastointimenetelmä.

Aalto-yliopiston fysikaalisen kemian tutkimusryhmän FinnFlo-hanke on saanut 432 00 euron rahoituksen Tekesin Tutkimuksesta uutta tietoa ja liiketoimintaa -ohjelmasta.  Uudentyyppistä akkuteknologiaa, jota voidaan kutsua kuparivirtausakuksi. Kuparivirtausakussa sähkö varastoituu grafiittielektrodeille pinnoitettavana kuparina sekä elektrolyyttiliuoksessa olevina kupari-ioneina. Elektrolyyttinä käytetään kupari- ja kalsiumkloridisuoloja suolahappoon liuotettuna.

Akku muodostuu grafiittilevyreaktorista, ulkoisista elektrolyyttisäiliöistä, pumpuista, joilla elektrolyyttiä kierrätetään reaktorin ja säiliöiden välillä sekä elektroniikasta, jolla akun tilaa valvotaan ja ohjataan toimintaa.

FinnFlo – Kiinteä energiavarasto -projektitiimin tavoitteena on skaalata teknologia laboratoriomittakaavasta kenttäkokeiden vaatimalle tasolle. Lisäksi tiimi haluaa löytää käyttökohteet ja asiakassegmentit, joihin teknologia parhaiten soveltuu ja joissa teknologia olisi ensi vaiheessa kaupallistettavissa. Myös akkujen tuotantoon tarvittavat alihankintaketjut on tarkoitus muodostaa.

Projektitiimiin kuuluvat David Lloyd, Pertti Kauranen ja Tuomas Vainikka.  David Lloyd on kokenut sähkökemisti, joka on pitkään työskennellyt uusiutuvien energioiden parissa ja startup-yrityksissä. Pertti Kauranen on kokenut materiaalitekniikan sekä akku- ja polttokennoteknologioiden asiantuntija, joka tuntee alan toimijoita raaka-ainetoimittajista energiavarastojärjestelmien suunnittelijoihin ja toteuttajiin. Tuomas Vainikka on sähkökemisti, joka hallitsee sekä instrumentoinnin että ohjelmistot.

Projekti alkoi 1.7.2015 ja kestää 18 kuukautta. Sen tuloksena valmistuu 1 kW prototyyppiakku, jonka avulla osoitetaan akuston suorituskyky ja käytettävyys.

Yhteystiedot:

David Lloyd, tutkijatohtori, fysikaalisen kemian tutkimusryhmä
p. 045 78402492

Pertti Kauranen, asiantuntija, fysikaalinen kemia
p. 050 4619088

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu, kemian laitos
chem.aalto.fi

Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa -projekteissa projektiryhmä valmistelee tutkimusidean kaupallistamista. Projektin aikana selvitetään mahdolliset hyödyntämispolut sekä lupaavin etenemisreitti ja -tapa. Lisäksi selvitetään idean hyödyntämistä perustettavien yritysten liiketoiminnassa tai sen kehittämistä uudeksi liiketoiminnaksi jo olemassa olevassa yrityksessä.

Tutkimusideoista uutta tietoa ja liiketoimintaa (tekes.fi)

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja