Unite!-yliopistoverkosto edistää monimuotoisuutta ja osallisuutta

Uraauurtavana seitsemän eurooppalaisen yliopiston verkostona Unite! on syvästi sitoutunut edistämään monimuotoisuutta ja vahvistamaan osallistumisprosessia kaikessa toiminnassaan.
Unite! Charter on Diversity and Inclusion.jpeg

Uraauurtavana seitsemän eurooppalaisen yliopiston verkostona Unite! on syvästi sitoutunut edistämään monimuotoisuutta ja vahvistamaan osallisuutta kaikessa toiminnassaan.

Unite!:n julkaisema monimuotoisuuden ja osallisuuden peruskirja (Unite! Charter for Diversity and Inclusion) perustuu verkoston yliopistojen omiin vastaaviin strategioihin ja määräyksiin. Se täsmentää tavan, jolla yhdessä ponnistelemme turvallisen ja puolueettoman ympäristön ylläpitämiseksi niin vaihdossa, tutkimuksessa, työssä kuin opiskelussakin. Tämä peruskirja ei vaikuta verkoston yliopistojen omiin ohjeisiin, toimenpiteisiin ja strategioihin, vaan niitä sovelletaan edelleen niiden direktiivien mukaisesti.

Monimuotoisuuden ja osallisuuden ohjeistus koskee kaikkia eli henkilökuntaa, opiskelijoita, vieraita ja ulkopuolisia yhteistyökumppaneita, jotka työskentelevät ja osallistuvat mihin tahansa Unite!: n toimintaan. Koko Unite!-yhteisö on erittäin sitoutunut luomaan keskinäisen kunnioituksen ilmapiirin ja ehkäisemään kaikenlaista (suoraa ja epäsuoraa) syrjintää ja torjumaan sitä päättäväisesti tässä yhteisessä verkostossa.

Moninaisuus on keskeinen ohjaava arvo Unite!ssa. Olemme vakuuttuneita siitä, että erilaisuutemme onolennainen osa kansainvälistä ja demokraattista yhteistyötä, jonka lisäksi erilaisuus toimii sosiaalisen muutoksen ja innovoinnin kiihdyttimenä. Siksi pyrimme varmistamaan ja ylläpitämään ympäristöä, joka paitsi juhlii ja pitää tervetulleena monimuotoisuutta, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia henkilökohtaiseen kasvuun ja tyydyttävään elämään yksilöllisistä eroista riippumatta.

Pyrimme aktiivisesti pidättäytymään stereotyyppisistä määrityksistä jättämättä kuitenkaan huomioimattayksilöiden eroavaisuuksia ja kokemusta. Eri elämäntapojen ja taustojen tuntemisesta ja tunnustamisesta tulisi tulla itsestään selvä toimi kaikissa päätöksissä (Diversity-Mainstreaming).

Tasapuolinen osallistaminen on  järjestelmällisesti sisällytetty kaikkien Unite!n toimintojen rakenteeseen ja kehitykseen. Pyrimme lisäämään kaikkien marginaaliryhmien edustusta, koska pyrkimyksiämme johtaa aina syrjinnän vastainen lähestymistapa. Pohdimme jatkuvasti omaa työtämme ja toimintojamme sellaisten rakenteiden ja käytäntöjen tunnistamiseksi ja poistamiseksi, jotka tuottavat tai ylläpitävät epäoikeudenmukaista kohtelua ja syrjintää.

Pyrkiessämme luomaan ja ylläpitämään osallistavia oppimis-, opetus- ja työympäristöjä, Unite! soveltaa nollatoleranssia kaikenlaiseen syrjintään, häirintään, seksuaaliseen häirintään tai halventavaan kohteluun (uhriksi joutuminen), ja takaa tällaisten tapausten ratkaisemisen.

Mikä on Unite!?

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset korkeakouluverkostot -hankkeen verkostoista, jotka käynnistyivät loppuvuodesta 2019. Aalto-yliopiston lisäksi Unite!-verkostoon kuuluu 6 muuta kovatasoista eurooppalaista teknillistä yliopistoa.

Unite! vastaa tieteellä ja teknologialla yhteiskunnan suuriin haasteisiin yhteistyössä opiskelijoiden, opetus- ja muun yliopistohenkilöstön kanssa, ja tarjoaa kansainvälisiä mahdollisuuksia tulevaisuuden osaajille. Unite! muovaa eurooppalaista korkea-asteen koulutusta monitieteisen, -kulttuurisen ja -kielisen koulutuksen, tutkimuksen ja yrittäjyyden avulla.

Tutustu Unite!:een

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille