Tutkimuspalvelut tarjoaa säännöllistä datanhallintakoulutusta

Oletko miettinyt mihin tallentaisit tutkimusdatasi? Entä kuinka henkilötietojen ja luottamuksellisen datan suhteen tulee toimia? Aiheuttaako datasetin julkaiseminen päänvaivaa? Tutkimuspalvelujen kahdesti vuodessa järjestämät koulutukset johdattavat osallistujat datanhallinnan ihmeelliseen maailmaan.
Opiskelijoita / kuvaaja Aalto-yliopisto, Unto Rautio

”Tutkimusrahoittajien ja kustantajien avoimen tieteen vaatimukset lisääntyvät koko ajan. Näiden vaatimusten vuoksi jokaisella tutkijalla tulisi olla ainakin perustiedot tutkimusdatan hallinnasta. Osallistumalla tutkimuspalvelujen järjestämille lyhyille 45 minuutin luennoille voi oppia nämä oleelliset perustiedot”, kannustaa Mikhail Kuklin, joka vastaa Aalto-yliopiston datanhallintakoulutusten koordinoinnista. Kuklin on työskennellyt Aalto-yliopistossa kokopäiväisenä data-asiantuntijana noin vuoden ajan.

Tutkimuspalvelujen keväällä 2020 järjestämillä luennoilla käsiteltiin tutkimusdatan hallintaa käytännönläheisesti eri näkökulmista. Luennoille osallistui kaikkiaan noin 90 data-asioista kiinnostunutta. Eniten osallistujia keräsi tutkimusdatan tallennukseen liittyvä luento.

”Pyrimme organisoimaan luennot loogisesti siten, että tutkija saattoi valita mille luennoille osallistui ja mitkä jätti väliin, jos hänellä oli jo jostakin aiheesta riittävästi tietoa”, Kuklin kuvaa.

Koronatilanteen vuoksi kaikki tilaisuudet järjestettiin verkossa. Kuklinin mukaan verkkoluennot toimivat muotona hyvin, sillä paikan päälle tulemiseen olisi normaalitilanteessakin ollut luultavasti suurempi kynnys. Tosin vuorovaikutus jäi verkkokoulutuksissa vähäiseksi, ja tätä puolta tuleekin Kuklinin mukaan jatkossa kehittää.

”Lisäksi koulutus jäi hiukan yleisluontoiseksi, koska kouluille suunnatut keskustelevat työpajat jouduttiin perumaan”, Kuklin harmittelee. Koulukohtaisia koulutuksia on tarkoitus järjestää tulevaisuudessa ja kehittää sisältöä edelleen tarpeiden ja ehdotusten mukaan.

Syksyllä lisää koulutusta

Seuraava tutkimusdatan hallintaan liittyvä koulutuspaketti järjestetään syksyllä 2020. Koulutukset tulevat tarjolle Workdayhin ja niistä tiedotetaan myös Aalto-yliopiston Tutkimusdatan hallinnan sivuilla

Ehdotuksia koulutusaiheista ja muita dataan liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen [email protected].

Kevään koulutusten materiaalit ovat saatavilla osoitteessa

Tutustu tutkimusdatan hallintaan

Mikhail Kuklin, data advisor
Aalto-yliopisto

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.