Tutkimushanke SASUI kumppanuuslaboratoriona

Kaksivuotisessa TEKES-rahoitteisessa SASUI-hankkeessa etsitään innovaatioita kaupunkisuunnitteluun.

Kun halutaan edistää kaupunkisuunnittelun innovatiivisuutta, tulee eri toimijoiden katsoa paitsi peiliin myös toisiinsa sekä ympärilleen. Onko omia toimintamalleja vara parantaa? Mitkä tahot pitäisi saada yhteistyöhön mukaan? Entä miten yhteistyö pitäisi järjestää niin, että siinä päästään puhumaan ’oikeista’ asioista ja miten eri osapuolten intressit tunnistetaan tehokkaasti ja miten niitä käsitellään rakentavasti?

Kehittämiskumppanuuksia voidaan lähestyä myös sosiaalisina innovaatioina, joihin satsaamalla on helpompaa edistää tärkeäksi katsottuja päämääriä – kuten esimerkiksi ’matalahiilisiä’ liikkumisratkaisuja.

4P – Public-private-people-partnership

Kaksivuotisessa SASUI-hankeessa (Systemic Architectures for Sustainable Urban Development) aihetta tarkastellaan muun muassa Otaniemen, Keilaniemen ja Tapiolan muodostaman 3T-alueen suunnittelussa. Tampereella tutkimuskohteena on keskustassa sijaitsevan Tammelan alueen mahdollinen täydennysrakentaminen ja toimijoiden välisen yhteistyön kehittäminen.

Hankkeen johtaja, professori Raine Mäntysalo, on kiinnostunut etenkin niin sanotun 4P-mallin (public-private-people-partnership) kehittämisestä. Malli edellyttää osapuolten intressien sekä niiden välisten jännitteiden ymmärtämistä.

Alihankkijaksi valitun Synocus Oy:n tehtäviin kuuluu kansainvälinen ’benchmarkkaus’ eli vertailu samojen haasteiden kanssa painiviin kaupunkiseutuihin, etenkin Ruotsissa ja Kiinassa. Vertailun avulla saadaan koottua suomalaisten kaupunkien kannalta kiinnostavia esimerkkejä siitä, millaisin tukijärjestelmin kaupunkikehityksen kestävyyttä ja matalahiili-innovaatioiden synnyttämistä on edistetty muualla.

Suomessa vertailukohtana on ’Innovation Garden’ eli Otaniemen, Keilaniemen ja Tapiolan kattava kokonaisuus, jonka kehittämistyötä, yhteistyötapoja ja ’brändäämistä’ hanke tutkii. Tampereella SASUI-hanke tukee kansallista Innovatiiviset kaupungit -ohjelmaa (INKA). Sen tavoitteena on synnyttää uudenlaista yritysten ja julkisen sektorin välistä yhteistyötä ja kehittää kansainvälisesti kaupallistettavia uusia  innovaatioita ja osaamista.

SASUI-hanke kytkeytyy kansainväliseen ’World Alliance for Low Carbon Cities (WALCC)’ -yhteistyöhön.  WALCC on voittoa tavoittelematon yhdistys matalahiilisten kaupunkiseutujen edistämiseksi. Se tukee jäseniensä pyrkimyksiä matalahiilisen teknologian käyttöönotossa välittämällä tietoa ja järjestämällä verkostotapaamisia. SASUI-hankkeelle WALCC on mahdollisuus saada ajankohtaista tietoa verkoston jäsenten tutkimus- ja kehityspyrkimyksistä, jalostaa sen pohjalta tulevia yhteishankkeita sekä tiedottaa hankkeen tutkimustuloksista.

SASUI on mukana myös Tampere-talolla 7.-9.10.2014 järjestettävässä kansainvälisessä WALCC-forumissa (http://www.walcc.org/).

SASUI-Hanke

Hankkeen kesto: 2014-2015
Budjetti: 620 000 (sis. ulkopuolisen rahoituksen sekä yliopistojen omarahoituksen; TEKESin osuus 372 000)
Kotisivu: http://www.uta.fi/jkk/en/research/themes/ponte/projects/sasui.html
Osapuolet: Aalto-yliopisto; Tampereen yliopisto; Espoon kaupunki; Tampereen kaupunki; Synocus Oy
Hankkeen johtaja: Raine Mäntysalo
Hankkeen yhteyshenkilöt: Kaisa Schmidt-Thomé (Aalto-yliopisto), Helena Leino (Tampereen yliopisto) ja Johan Wallin (Synocus Oy)

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.