Tutkimushanke osoitti: digiratkaisut ja tekoäly parantavat terveydenhuollon laatua

Teknologian avulla voidaan muun muassa lisätä tarkkuutta lääkkeiden käsittelyssä ja parantaa haavojen hoidon osaamista.
NewIconin automaattinen varastojärjestelmä. Kuva: NewIcon.

Aalto-yliopiston DiRVa-hanke osoitti, että terveydenhuollon laatu voi parantua ja kustannukset vähentyä digitaalisten ratkaisujen ja tekoälyn avulla. Varastoautomaatin robotit keräilevät lääkkeet tarkemmin kuin ihminen parantaen potilasturvallisuutta. Haavanhoidon verkkokoulutukset osoittautuivat edullisimmaksi ja lähiopetusta tehokkaammaksi tavaksi järjestää haavakoulutusta sairaanhoitajille.

”Teknologia tulee mullistamaan terveydenhuollon. Uusia digitaalisia palveluita voidaan tarjota ihmisten terveyden tukemiseksi ja sairauksien ennaltaehkäisemiseksi. Terveydenhuollossa kaiken keskiössä on kuitenkin aina oltava potilasturvallisuus, joten siihen täytyy kiinnittää paljon huomiota. Potilasturvallisuuden varmistaa ennen muuta CE-merkintä terveydenhuoltoon tulevissa digitaalisissa ratkaisuissa”, sanoo Terveysteknologia ry:n toimitusjohtaja Saara Hassinen.

Tutkimushankkeessa kehitetty vaikuttavuuden arvioimisen malli huomioi potilasturvallisuuden yhtenä tärkeänä osa-alueena.

”Potilasturvallisuus tarkoittaa arviointimallissamme muun muassa virheiden poistamista tai vähentämistä, tiedon parempaa ja laajempaa saatavuutta ammattilaisten keskuudessa, sekä potilaiden osallistumista omaan hoitoonsa”, sanoo projektipäällikkö Henni Tenhunen Aalto-yliopistosta.

Tehokkuutta, tarkkuutta ja oppimistuloksia

NewIconin automaattinen varastojärjestelmä on ollut HUS Apteekissa käytössä vuodesta 2015 lähtien, ja sen robotit huolehtivat lääkepakkausten hyllytyksestä, keräilystä ja laatikoinnista. Lääketilaukset toimitetaan varastojärjestelmän ansiosta tehokkaasti. Varastoautomaatin avulla yksittäisen lääkepakkauksen käsittelyyn käytetty työaika on vähentynyt, ja automaatti on pienentänyt lääketoimituksen kokonaiskustannuksia.

Varastoautomaatti tunnistaa lääkepakkaukset viivakooditekniikalla. Varastorobotin keräilytarkkuus on yli 99,9 prosenttia, mikä ylittää ihmistyön tarkkuuden. Varastoautomaatin työn laatua valvotaan validointiprosessilla jatkuvasti ja sen tarkkuus on parantanut lääketoimitusten potilasturvallisuutta.

Hankkeessa tutkittiin myös Kustannus Oy Duodecimin haavanhoidon verkkokoulutusten vaikutusta haavanhoidon osaamiseen sekä koulutuskustannuksiin. Lähiopetukseen verrattuna verkkokoulutuksilla saavutettiin hieman parempia oppimistuloksia selvästi alhaisemmilla kustannuksilla. Parhaat oppimistulokset saavutettiin lähi- ja verkkokoulutusten yhdistelmällä.

”Tutkimus toteutettiin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä, joka ulottuu maantieteellisesti laajalle alueelle. Lähiopetuksen toteuttaminen on erityisen kallista siellä, missä välimatkat ovat pitkiä. Verkkokoulutuksen avulla haavojen hoidon osaamista voidaan kustannustehokkaasti parantaa ajasta ja paikasta riippumatta”, Henni Tenhunen sanoo.

Nyt julkaistussa raportissa on mukana myös Klinik Healthcare Solutionsin kehittämä Klinik Pro –palvelu, joka otettiin käyttöön Vantaan Myyrmäen terveysasemalla elokuussa 2017. Tutkimusaineisto kattoi kaikkiaan lähes 18 000 potilaan anonymisoidut palvelutapahtumatiedot ensimmäisen viiden kuukauden ajalta, sisältäen yli 73 000 kirjattua palvelutapahtumaa. Noin 4% potilaista käytti Klinik Pro -tekoälytyökalua verkossa tutkimusajanjakson aikana, muut potilaat hakeutuivat hoitoon puhelimitse tai saapumalla terveysasemalle. Klinik Pro toi 14 prosentin säästöt potilaan keskimääräisiin palvelukustannuksiin ensimmäisten viiden kuukauden aikana.

Lisätietoja:

Raportti: Terveydenhuollon digitaalisten ratkaisujen vaikuttavuuden osoittaminen

Paul Lillrank
Professori
Aalto-yliopisto
puh. 0500 703 848

Henni Tenhunen
Projektipäällikkö
Aalto-yliopisto

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.