Tutkimushanke luo standardit asioiden internetiin

Standardien avulla laitteet voivat tunnistaa, löytää, julkaista ja pyytää tietoja toisilta laitteilta järjestelmästä riippumatta.
smartcity_700_400.jpg

Avoin rajapinta asioiden internetille on Suomen Akatemian rahoittama hanke, jonka kokonaisbudjetti on 430 000 euroa ja siitä vastaa professori Kary Främling tietotekniikan laitoksella. Tutkimushankkeen tavoitteena on avata nykyisin suljettuina ja erillisinä pidetyt tietojärjestelmät, ja samalla helpottaa ihmisten elämää.

Erillisten tietojärjestelmien päälle on tarkoitus rakentaa ja avata järjestelmien järjestelmät, jotka auttavat tavallista ihmistä ennakoimaan ja optimoimaan oman elämänsä valintoja. Avoin ja standardoitu rajapinta mahdollistaa tarvittavan tiedon keräämisen eri järjestelmistä, jotta voidaan reagoida järkevästi eri tilanteisiin.

- Esimerkiksi talon lämpötilan säätämisessä voidaan huomioida ulkolämpötila, sääennuste, eri energialähteiden hinnat lähitulevaisuudessa sekä muita hyödyllisiä tietolähteitä. Samoja periaatteita voidaan soveltaa käytetyn auton ostohetkellä, kun auton kunto ja käyttöarvo voidaan selvittää kaikkien autosta kerättyjen huolto- ja käyttötietojen perusteella, kertoo professori Främling.

Projektin tavoitteena on tuottaa yleisesti käytettävä referenssitoteutus standardeista, mikä helpottaa avointen standardien käyttöön ottamista. Avointen standardien käyttö on edellytys skaalautuvan asioiden internetin luomiseksi.

Asioiden internet rakentuu solmuista

- Asioiden internetissä eri laitteet ja järjestelmät ovat solmuja, noodeja, jotka tuottavat tai tarjoavat tietoa joko ilmaiseksi tai maksua vastaan. Solmu voi olla esimerkiksi palvelin, kännykkä, auto, lämpötila-anturi tai muu tietojärjestelmä, lisää Främling.

- Esimerkkitilanne voi olla sellainen, jossa ajat autolla Helsinkiin. Helsingissä eri järjestelmät voivat tarjota tietoa riippuen auton sijainnista, kuten tielämpötilasta, tienpinnan jäätymisestä ja onnettomuuksista. Avointen ja standardoitujen rajapintojen ansiosta tieto on auton sekä kuljettajan käytettävissä, ilman järjestelmäintegrointia tai erillisten ohjelmien asentamista. Auton järjestelmä pystyy lukemaan ja yhdistämään tiedon kaikista saatavilla olevista järjestelmistä. Tietoja pystytään myös tilaamaan, vaikkapa niin että tiedot päivittyvät seuraavan vuorokauden aikana aina kun ne muuttuvat, lisää Främling.

Projektin visiossa asioiden internetistä vallitsee hajautettu ajattelutapa. Esimerkiksi jokainen auton omistaja hallinnoi omaa autoaan, kun taas katupalvelu valitsee mitä tietoa julkaisee ja jakaa kenellekin omasta järjestelmästään.

- Järjestelmiin voi tulla vikoja tai tiedonsiirto-ongelmia, esimerkiksi anturi voi hajota tai sen kalibrointi voi olla pielessä. Tämänkään vuoksi kaiken tiedon kerääminen yksittäiseen järjestelmään ei ole välttämättä järkevää, kertoo Främling lopuksi.

Hankkeessa peruspilareina käytetään virallisia standardeja Open Messaging Interface (O-MI) ja Open Data Format (O-DF). O-MI:n vastine internetissä on hypertekstin siirtoon käytettävä protokolla HTTP ja O-DF:n avoimesti standardoitu kuvauskieli HTML. O-MI ja O-DF ovat The Open Group:in julkaisemia ja ovat Internet of Things työryhmän kehittämiä. Kary Främling toimii työryhmän puheenjohtajana. O-MI ja O-DF perustuvat yli kymmenen eri yrityksen ja tutkimuslaitoksen työhön vuodesta kymmen vuoden ajalta, jossa Aallolla ja Främlingillä on ollut johtava rooli.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: