Tutkimushanke luo standardit asioiden internetiin

Standardien avulla laitteet voivat tunnistaa, löytää, julkaista ja pyytää tietoja toisilta laitteilta järjestelmästä riippumatta.
smartcity_700_400.jpg

Avoin rajapinta asioiden internetille on Suomen Akatemian rahoittama hanke, jonka kokonaisbudjetti on 430 000 euroa ja siitä vastaa professori Kary Främling tietotekniikan laitoksella. Tutkimushankkeen tavoitteena on avata nykyisin suljettuina ja erillisinä pidetyt tietojärjestelmät, ja samalla helpottaa ihmisten elämää.

Erillisten tietojärjestelmien päälle on tarkoitus rakentaa ja avata järjestelmien järjestelmät, jotka auttavat tavallista ihmistä ennakoimaan ja optimoimaan oman elämänsä valintoja. Avoin ja standardoitu rajapinta mahdollistaa tarvittavan tiedon keräämisen eri järjestelmistä, jotta voidaan reagoida järkevästi eri tilanteisiin.

- Esimerkiksi talon lämpötilan säätämisessä voidaan huomioida ulkolämpötila, sääennuste, eri energialähteiden hinnat lähitulevaisuudessa sekä muita hyödyllisiä tietolähteitä. Samoja periaatteita voidaan soveltaa käytetyn auton ostohetkellä, kun auton kunto ja käyttöarvo voidaan selvittää kaikkien autosta kerättyjen huolto- ja käyttötietojen perusteella, kertoo professori Främling.

Projektin tavoitteena on tuottaa yleisesti käytettävä referenssitoteutus standardeista, mikä helpottaa avointen standardien käyttöön ottamista. Avointen standardien käyttö on edellytys skaalautuvan asioiden internetin luomiseksi.

Asioiden internet rakentuu solmuista

- Asioiden internetissä eri laitteet ja järjestelmät ovat solmuja, noodeja, jotka tuottavat tai tarjoavat tietoa joko ilmaiseksi tai maksua vastaan. Solmu voi olla esimerkiksi palvelin, kännykkä, auto, lämpötila-anturi tai muu tietojärjestelmä, lisää Främling.

- Esimerkkitilanne voi olla sellainen, jossa ajat autolla Helsinkiin. Helsingissä eri järjestelmät voivat tarjota tietoa riippuen auton sijainnista, kuten tielämpötilasta, tienpinnan jäätymisestä ja onnettomuuksista. Avointen ja standardoitujen rajapintojen ansiosta tieto on auton sekä kuljettajan käytettävissä, ilman järjestelmäintegrointia tai erillisten ohjelmien asentamista. Auton järjestelmä pystyy lukemaan ja yhdistämään tiedon kaikista saatavilla olevista järjestelmistä. Tietoja pystytään myös tilaamaan, vaikkapa niin että tiedot päivittyvät seuraavan vuorokauden aikana aina kun ne muuttuvat, lisää Främling. 

Projektin visiossa asioiden internetistä vallitsee hajautettu ajattelutapa. Esimerkiksi jokainen auton omistaja hallinnoi omaa autoaan, kun taas katupalvelu valitsee mitä tietoa julkaisee ja jakaa kenellekin omasta järjestelmästään.

- Järjestelmiin voi tulla vikoja tai tiedonsiirto-ongelmia, esimerkiksi anturi voi hajota tai sen kalibrointi voi olla pielessä. Tämänkään vuoksi kaiken tiedon kerääminen yksittäiseen järjestelmään ei ole välttämättä järkevää, kertoo Främling lopuksi.

Hankkeessa peruspilareina käytetään virallisia standardeja Open Messaging Interface (O-MI) ja Open Data Format (O-DF). O-MI:n vastine internetissä on hypertekstin siirtoon käytettävä protokolla HTTP ja O-DF:n avoimesti standardoitu kuvauskieli HTML. O-MI ja O-DF ovat The Open Group:in julkaisemia ja ovat Internet of Things työryhmän kehittämiä. Kary Främling toimii työryhmän puheenjohtajana. O-MI ja O-DF perustuvat yli kymmenen eri yrityksen ja tutkimuslaitoksen työhön vuodesta kymmen vuoden ajalta, jossa Aallolla ja Främlingillä on ollut johtava rooli.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Ihmiset kohottavat maljan HIIT:n juhlissa
Tutkimus ja taide Julkaistu:

HIIT 20 vuot­ta: Korkealaatuista tutkimusta ja menestystä myös rahoitushauissa

Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT juhlisti marraskuussa 20-vuotista taivaltaan. Katso juhlien tunnelmia kuvakoosteesta ja tutustu suomalaisen informaatioteknologian tutkimuksen lähihistoriaan.
akkumetalli kierrätys batchircle
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Metallien kestävä käyttö on ilmastonmuutoksen torjunnan ytimessä – sähköpotkulaudalla ei kannata korvata kävelyä

Sähköauto tai sähköpotkulauta eivät ole ekologisia vaihtoehtoja, jos niiden käytöllä korvataan esimerkiksi kävelyä tai pyöräilyä. Erilaisia metalleja tarvitaan jatkuvasti enemmän esimerkiksi akkuihin. Haaste on paitsi ekologinen, myös sosiaalinen.
U-Create teaching symposium's live illustration about producing collective knowledge by Apila Pepita Miettinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Rohkeus ja luovuus korkeakouluissa – miten sitä voidaan opettaa?

Monimutkaisiin, muuttuviin ja toisiinsa kytkeytyneisiin ongelmiin vastaaminen edellyttää perinteisten työskentelytapojen ja tiedonhankinnan uudelleenajattelua. Tätä mieltä olivat puhujat Aalto-yliopistolla keväällä järjestetyssä taiteen ja muotoilun poikkitieteellisen opettamisen seminaarissa.
people sitting on sofas with laptops
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimushanke CreaTures edistää kestävää kehitystä luovuuden menetelmillä

Monialainen hanke korostaa luovia menetelmiä ja niiden mahdollisuuksia edistää vastuullisuusajattelua ja kestävää kehitystä. Projektin tavoitteena on löytää ja havainnollistaa tehokkaita polkuja kohti vastuullista, sosiaalisesti oikeudenmukaista ja rauhanomaista tulevaisuutta.