Uutiset

Tutkimusallianssi tukemaan yrityksiä automatisoituvan liikenteen ja logistiikan aloilla

Suomella on hyvät mahdollisuudet nousta autonomisen liikenteen ja logistiikan osaamisen ja ketterän kehittämisen johtavaksi maaksi.
Aalto University/Maankäytön suunnittelu ja liikennetekniikka

Autonomisten järjestelmien RAAS-tutkimusallianssin (Research Alliance for Autonomous Systems) tähtäimessä on kehittää Suomesta yksi johtava autonomisten ratkaisujen ja palvelujen tutkimus- ja kehitysympäristö, joka houkuttelee maahan ulkomaisia investointeja.

Suomessa on huippuosaamista, jonka avulla on hyvät mahdollisuudet nousta autonomisen liikenteen ja logistiikan osaamisen ja ketterän kehittämisen johtavaksi maaksi. Teknologian tutkimuskeskus VTTAalto-yliopistoTampereen teknillinen yliopisto sekä kahdeksan muuta yliopistoa ja ammattikorkeakoulua ovat käynnistäneet RAAS-tutkimusallianssin. Kaikille avoimen yhteenliittymän päämääränä on tukea ja nopeuttaa meri- ja maaliikenteen, ilmailun sekä työkoneiden automatisoitujen ratkaisujen kehitystä.

Eriasteiseen autonomiaan tähtäävien ratkaisujen liiketoimintamahdollisuudet on tunnistettu esimerkiksi meriteollisuudessa, jossa kehitys on lähtenyt liikkeelle vauhdikkaasti muun muassa One Sea ‑liiketoimintaekosysteemin ajamana. Suomessa on lisäksi tutkittu ja kehitetty jo pitkään maailman johtavia kaivoksissa, satamissa ja metsissä liikkuvien työkoneiden autonomisia ratkaisuja. Lisäksi kotimainen ajoneuvoteollisuus ja liikennepalveluyritykset ovat aktivoituneet autonomisten ratkaisujen osalta.

”Yhteistyö ja ristiin oppiminen eri alojen välillä on erittäin tärkeää autonomisen liikenteen kehityksessä”, toteaa Rolls-Roycen Sauli Eloranta, yksi autonomisen meriliikenteen johtohahmoista.

Suomalaiset tutkimusorganisaatiot ovat usean vuosikymmenen ajan kehittäneet järjestelmällisesti korkean automaatioasteen ratkaisuja ja omaa osaamistaan kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimushankkeissa. RAAS tuo eri osa-alueiden johtavat tutkimusryhmät ja osaamisen yhteen yhteiseksi kansalliseksi vahvuudeksi.

”Yrityslähtöisen innovaatiotoiminnan helpottamiseksi kanavoimme ajantasaisen tieteellisen tiedon yhteen, luomme yhdessä uutta osaamista ja kehitämme ketteriä toimintamalleja testiympäristöjen ympärille”, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston dekaani Pauli Kuosmanen.

”Autonomiset järjestelmät ovat yksi kansallisista vahvuuksistamme vientiteollisuuden digitalisaatiossa ja innovaatiotoiminnassa. Kansainvälinen kilpailu on kuitenkin kovaa. RAAS-allianssi tuo synergiaa eri sovellus- ja teknologia-alueiden välille, mikä kiihdyttää kehitystä merkittävästi. Samalla tutkimusryhmät voivat kehittää osaamistaan yhä haastavampien ongelmien parissa”, toteaa VTT:n tutkimusjohtaja Kalle Kantola.

Allianssi tarjoaa yrityksille helposti lähestyttävän ja yhden luukun periaatteella toimivan pääsyn maailmanluokan tieteellisen tiedon ja osaamisen äärelle autonomisten liikenne- ja logistiikkaratkaisujen alueella. Organisoituminen tapahtuu kymmenen tutkimuksen teemaryhmän kautta, jotka keskittyvät esimerkiksi autonomisten järjestelmien etiikkaan, sääntelyyn, liiketoimintaan, tekoälyyn ja operointitasoon.

”Allianssin kautta on pääsy myös kansainvälisen osaajaverkoston tutkimus- ja kehityspalveluihin. Haemme aktiivisesti erityisesti kansainvälisiä tutkimusryhmiä mukaan allianssiin”, toteaa Aalto-yliopiston dekaani Gary Marquis.

Ulkomaisia yrityksiä autetaan näkemään Suomen testiympäristöt houkuttelevana kehitys- ja validointiympäristönä tekemällä Living Lab -testaustoiminta mahdollisimman helposti lähestyttäväksi.

”Kansainväliselle yritykselle on tärkeää, että RAASin kautta saamme helposti pääsyn parhaisiin tutkimusryhmiin niin kansallisesti kuin kansainvälisesti”, toteaa Sandvikin teknologiajohtaja Jani Vilenius.

RAAS-allianssiin kuuluvat tutkimusorganisaatiot: Teknologian tutkimuskeskus VTT, Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto sekä lisäksi Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Yrkeshögskolan Novia ja Åbo Akademi.

RAAS-allianssi verkossa: autonomous.fi

Lisätietoja:

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Kalle Kantola, tutkimusjohtaja
[email protected], puh. 040 8406427

Aalto-yliopisto
Gary Marquis, dekaani
[email protected], puh. 040 720 1093

Tampereen teknillinen yliopisto
Pauli Kuosmanen, dekaani
[email protected], puh. 050 304 5934

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Emma Kemppainen Aallon kampuksella
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Emma Kemppinen: Puolijohdeteollisuus tarjoaa paljon mahdollisuuksia sekä teollisuudessa että akateemisella puolella

Emma pääsi kesätöihin tutkimusryhmään puolijohdeteollisuuden yritysten lahjoitusten ansiosta. Kesätyöpaikka vahvisti hänen kiinnostustaan alaa kohtaan.
Pitkä valkoinen kerrostalo kadun varrella.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hallitus asetti uudet tulorajat ara-asuntojen asukkaille – tutkijat selvittivät, kuka saa jatkossa asunnon suurissa kaupungeissa

Aalto-yliopiston kaupunkitaloustieteen uusi tutkimusryhmä AlueAvain selvitti, miten tulorajat muuttavat asukasvalintaa Suomen kuudessa suurimmassa kaupungissa.
Suvi Hirvonen-Ere
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Väitöstutkimus selvitti, miksi kestävän liiketoiminnan läpilyönti yritysmaailmassa on ollut hidasta, miten sitä voisi kiihdyttää – ja samalla tehdä tuottoisaa tulosta

Kaupallinen ja sopimusjohtaminen on yritysjohdon strateginen työväline, jota käyttäen yritys voi saavuttaa sekä ympäristöllisesti kestävät että taloudelliset tulostavoitteensa, ilmenee tällä viikolla tarkastettavasta väitöskirjasta.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tulevaisuuden rakennukset ovat sekä energian tuottajia että käyttäjiä

Aalto-yliopistossa kehitetty uusi innovatiivinen rakenne parantaa levylämmönvaihtimen tehokkuutta jopa 20 prosenttia. Lämpöpumppuun kytkettynä sillä on lukuisia käyttökohteita aina kotien käyttöveden lämmityksestä maalämpölaitoksiin ja rakennusten ilmanvaihtoon.