Tutkijat toteuttaneet kapeakaistaisen esineiden internet -järjestelmän prototyypin

Kyseessä on yksi ensimmäisistä GSM-kanavien uudelleenkäytön mahdollistavista NB-IoT-järjestelmän versioista.
nb-iot_testit_aalto_sahkotekniikka_2016_fi.jpg

Sähkötekniikan korkeakoulun tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen tutkijat ovat toteuttaneet menestyksekkäästi NB-IoT-nimisen kapeakaistaisen esineiden internet -järjestelmän prototyypin. Kyseessä on LTE-verkon (Long Term Evolution) kapeakaistainen versio, jolla pyritään kommunikaatiosovelluksiin, jotka ovat tiedonsiirtonopeudeltaan alhaisia ja joiden moduulikohtaiset kustannukset ovat edullisia, akku pitkäkestoinen ja kattavuus laaja.  LTE-verkon etuna on se, että verkko on jo käytössä ja NB-IoT-laitteet voivat siirtää dataa operaattorin normaalin LTE-liikenteen sisällä.

Aalto-yliopiston tutkijoiden ohjelmistoradiopohjainen NB-IoT-järjestelmä on yksi ensimmäisistä GSM-kanavien uudelleenkäyttöön soveltuvista toteutuksista. Tässä toteutuksessa on kyse NB-IoT-järjestelmän GSM-kantoaaltotaajuusversion fyysisestä kerroksesta.

NB-IoT-järjestelmän toteuttamisessa käytetään Ubuntu Linux –käyttöjärjestelmää, joka hyödyntää ohjelmistoradiota (SDR). Aalto-yliopiston järjestelmätoteutus mahdollistaa mm. verkon virtualisoinnin.

–  Tämä avaa mahdollisuuksia uudenlaisille sovelluksille, joissa kolmannet osapuolet voivat hyödyntää NB-IoT-järjestelmää, esimerkiksi automaatioteollisuuden tuotteissa, sanoo tutkimushankkeen professori Riku Jäntti.

Otaniemen kampuksella on kokeiltu Aalto-NB-IoT-järjestelmällä lämpötila-, kosteus- ja paineantureiden keräämän tiedon siirtymistä anturista tukiasemaan. NB-IoT voidaan ottaa käyttöön vapautuvilla GSM-kantoaaltotaajuuksilla, LTE-taajuuksien suojakaistoilla tai käyttämällä osaa operaattorin LTE-taajuusalueesta. Aalto-yliopisto on kokeillut järjestelmää 630 MHz -kaistalla, mutta se voidaan helposti konfiguroida 900 MHz GSM -kaistalle.

NB-IoT-järjestelmää ollaan parhaillaan standardoimassa kolmannen sukupolven matkaviestinnän kehittämisen yhteistyöhankkeen (3GPP) puitteissa. Ensimmäiset määritykset viimeistellään kesällä 2016. Tutkijat ovat kehittäneet järjestelmää yhtäaikaisesti 3GPP-standardoimisprosessin etenemisen kanssa.

NB-IoT-järjestelmän toteutus tehtiin osittain Take-5-hankkeita rahoittavien EIT Digital HII-ACTIVE -ohjelman ja Suomen valtion innovaatiorahoituskeskuksen TEKESin tuella.

Katso video prototyypin kokeilusta (youtube.com)

Lisätietoja:

Professori Riku Jäntti
Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitoksen johtaja, Aalto-yliopisto

Katso myös:

Take-5-hanke (5gtnf.fi)

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: