Tutkijat pyrkivät sosiaalisen median riitaisten uutisaiheiden mallintamisen kautta rikastamaan uutisten lukemista

Tutkimus pohjautuu Twitter-keskusteluihin, mutta samoja tutkimusmetodeja voidaan käyttää kaikkialla sosiaalisessa mediassa.
Vasen puoli kuviosta edustaa riitaisaa (esim. #beefban), ja oikea puoli hyväntahtoista tai neutraalia aihetunnistetta (esim. #germanwings).

- Ensimmäisenä halusimme selvittää, onko mahdollista laskennallisesti määritellä uutisaiheen riitaisuuden aste, kertoo tohtorikoulutettava Kiran Garimella.

Tutkijat käyttivät tutkimuksessaan kymmentä valittua Twitter-keskustelua, joiden aihetunnisteiden tiedetään olevan riitaisia, kuten #ukraine ja #beefban, ja tutkivat näiden keskusteluiden uudelleentviittaamista, seuraamista, avainsanoja ja näiden yhdistelmiä. Vertailun vuoksi he tutkivat myös sopuisia keskusteluja, joiden aihetunnisteita olivat esimerkiksi #mothersday ja #FF. Sopuisissa keskusteluissa suurin osa käyttäjistä on samaa mieltä aiheesta. Tutkimus osoittaa, kuinka tietyn uutisaiheen hajaantumista voidaan tutkia sosiaalisissa verkostoissa ja miten uutisaiheen riitaisuutta voidaan määritellä.

- Päätimme keskittyä riitaisiin aiheisiin, koska kokemuksemme mukaan niissä on suurin vinouma. Riitaisissa aiheissa ihmiset valitsevat helposti puolensa, ja he hyväksyvät helpommin uutisia jotka tukevat heidän henkilökohtaista kantaansa. He päätyvät usein olemaan välittämättä, suhtautumaan kriittisesti tai olemaan kannattamatta uutisia jotka tukevat päinvastaista kantaa, jatkaa Kiran Garimella.

Sosiaalisen kuplan kyseenalaistaminen

Kiran Garimellan, Gianmarco De Francisci Moralesin, Aristides Gioniksen ja Michael Mathioudakiksen tutkimus tähtää sosiaalisen median uutisaiheiden riitaisuuksien määrittelyn jälkeen tuottamaan käyttäjille työkaluja tukemaan verkkouutisten monipuolista käsittelyä. Tavoitteena on, että nämä tutkimustulokset auttavat tulevaisuudessa käyttäjiä kyseenalaistamaan omaa sosiaalista kuplaansa. Sosiaalisen kuplan ilmiötä on tutkittu jo aikaisemmissa tutkimuksissa.

- Seuraavaksi tutkimuksessa pyritään automaattisesti tunnistamaan riitaisat aiheet ja tuottamaan käyttäjille monipuolisia uutissuosituksia riitaisan aiheen eri näkökulmat huomioiden. Tämä toivottavasti rikastuttaa ja tasapainottaa heidän uutisvirtaansa, kertoo professori Aristides Gionis.

- Lopullinen tavoitteemme on luoda käyttäjille työkaluja, joilla he voivat analysoida, visualisoida ja lopulta hallita heidän verkossa näkemäänsä uutisvirtaa. Mikäli he haluavat, työkalujen avulla voi lopulta vapautua omasta sosiaalisesta kuplastaan, kertoo Kiran Garimella lopuksi.

Kiran Garimella, Gianmarco De Francisci Morales, Aristides Gionis ja Michael Mathioudakis päätyivät tutkimaan sosiaalisen median uutisvirtaa, koska suurin osa ihmisistä lukee uutiset nykyisin sosiaalisen median palveluista, kuten Twitteristä ja Facebookista. Pitkän tähtäimen tutkimustavoite on ymmärtää, miten sosiaalisen median uutisvirta vaikuttaa käyttäjien maailmankuvan muodostumiseen. Lisäksi tutkimuksessa halutaan poistaa vinoumaa ja kasvattaa puolueettomuutta.

Lisätietoja:
Aristides Gionis
Aalto-yliopisto

Michael Mathioudakis
Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.