Uutiset

Tutkijat kehittivät tekoälytyökaluja ja analysoivat niiden avulla yhteensä yli 30 000 sähkötupakkaa koskevaa twiittiä

Tutkijoiden kehittämiä menetelmiä voidaan jatkossa käyttää valvomaan sähkötupakkatuotteiden mainontaa nuorille sosiaalisen median alustoilla.
Hands holding a smartphone that displays a map application

Nikotiinituotteiden mainonta on kiellettyä, mutta sosiaalisen median avulla niitä voidaan silti markkinoida nuorille. Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät koneoppimismenetelmiä seuratakseen sosiaalisen median keskusteluja, jotka koskevat JUUL-sähkötupakkabrändiä ja sen eri makutiivisteitä.

“Yhä suurempi osa sähkötupakkaa koskevasta keskustelusta käydään verkossa, erityisesti suosituissa sosiaalisen median palveluissa kuten Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa. Sähkötupakkaan liittyvät sisällöt on usein suunnattu sosiaalisessa mediassa aktiivisille nuorille ja sen vuoksi on tärkeää tarkastella näitä keskusteluja”, sanoo Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen tutkijatohtori Aqdas Malik.

Aikaisempi tutkimus on osoittanut, että nuoret pitävät sähkötupakan makutiivisteitä houkuttelevina. Malik taas on tutkinut aikaisemmin tekoälyn avulla, kuinka yritykset käyttävät Instagramia mainostaakseen sähkötupakkatuotteitaan nuorille.

Tutkijatiimi kehitti nyt koneoppimismenetelmiä tutkiakseen avainteemoja ja -tuntemuksia JUUL-makutiivisteitä koskevissa Twitter-keskusteluissa. Tutkijoiden kehittämät tekoälytyökalut on rakennettu Googlen avoimelle BERT-alustalle. He toivovat, että niitä käytettäisiin jatkossa valvomaan, kuinka sähkötupakkatuotteita mainostetaan nuorille. Googlen BERT on melko uusi koneoppimis- ja luonnollisen kielen käsittelyjärjestelmä, joka on koulutettu verkkopohjaisella datalla tunnistamaan positiivisia ja negatiivisia ilmaisuja.

Tutkijat analysoivat yhteensä yli 30 000 twiittiä ja löysivät useita makutiivisteitä koskevia positiivisia twiittejä.

”Suositut makutiivisteet, kuten mango, minttu ja kurkku ovat erittäin houkuttelevia nuorille ja samalla aiheuttavat riippuvuutta. Sääntelyn kehittämisen lisäksi pitää pystyä poistamaan sähkötupakkaa koskevaa markkinointia kampanjatuotteiden, varastotäydennysilmoitusten, alennusten ja paljousalennusten muodossa”, Malik sanoo.

Yleisesti ottaen twiitit olivat yllättävän positiivisia, joskin väitteitä oli myös tuotteita ja makutiivisteiden riippuvuutta aiheuttavia ominaisuuksia vastaan.

Vaikka tutkimus keskittyi Twitter-sisältöihin, samoja työkaluja voidaan helposti soveltaa myös muiden sosiaalisen median alustojen tekstisisältöihin. Seuraavassa vaiheessa Malikin tiimi soveltaa koneoppimisen menetelmiä ymmärtääkseen miten ihmiset puhuvat sähkötupakasta ja muista riippuvuutta aiheuttavista aineista TikTokissa, Redditissä ja YouTubessa.

Lisätietoa:

Artikkeli: Modelling Public Sentiments about Juul Flavors on Twitter through Machine Learning

Aqdas Malik (englanniksi)
Tutkijatohtori
puh. 040 868 2398
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Professori Ville Alopaeus.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu professoreihimme: Ville Alopaeus

Ville Alopaeus on toiminut kemian tekniikan professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2008. Erotusoperaatioita ja prosessien mallitusta tutkiva Alopaeus pyrkii edistämään siirtymää kohti uusiutuvaa energia- ja materiaaliympäristöä.
Mies katsoo kuvaruutua, josta hän katsoo takaisin virtuaalinen Kekkonen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aikamatkalla 70-luvulle voi tavata virtuaali-Kekkosen – 3D-virtualisoinnin pioneerit tuovat kulttuuriaarteet esiin uudella tapaa

Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen.
Aalto University School of Business, a student ascending, public art of Risto Suomi on the wall, photo Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Poissaolot töistä on suurin syy siihen, että naisia on toimitusjohtajina miehiä vähemmän

Naiset ovat aliedustettuina toimitusjohtajan tehtävissä, koska he viettävät enemmän aikaa työmarkkinoiden ulkopuolella niinä vuosina, joina heidän uransa on nousussa. Naiset myös hakeutuvat miehiä vähemmän myynnin ja tuotannon tehtäviin, joista toimitusjohtajia tyypillisesti rekrytoidaan.
image of Aaltodoc main page
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aaltodoc-julkaisuarkisto päivitetty uuteen versioon

Aaltodoc on päivitetty uuteen versioon