Tutkijat kehittivät läpinäkyvän sähkömagneettisen absorberin

Tuloksesta voi olla hyötyä esimerkiksi litteiden linssien ja valonsädemuuntajien kehittämisessä.
invisible_sensors_www_fi.jpg

Nyt suunnitellut ja rakennetut rakenteet voivat absorboida ja aistia valoa yhdellä tai useammalla valitulla taajuusalueella pysyen näkymättöminä ja täten ei-havaittavina toisilla taajuuksilla.

Valon manipulointi on johtanut moniin sovelluksiin, jotka ovat mullistaneet yhteiskuntaa viestinnän, lääketieteen ja viihteen aloilla. Sähkömagneettisen säteilyn energiaa hyödyntävillä laitteilla, kuten absorbereilla ja antureilla, on keskeinen rooli valon käytössä ja hallinnassa.

Nyt Aalto-yliopiston radiotieteen ja -tekniikan laitoksen tutkijat ovat kehittäneet ensimmäisen absorberin, joka ei heijasta valoa useilla eri aallonpituuksilla.

Pystyäkseen toimimaan tehokkaasti halutulla absorptiotaajuudella kaikki tavanomaiset absorberit reagoivat voimakkaasti myös muiden taajuuksien kanssa heijastaen säteilyn ja täten estäen säteilyn kulun rakenteen läpi. Tästä johtuen tavanomaiset absorberit synnyttävät heijastuneen säteen sekä näkyvän varjon taakseen ja ovat täten havaittavissa.

– Kehittämämme absorberit ovat täysin läpinäkyviä toiminta-alueen ulkopuolisilla aallonpituuksilla, tutkija Viktar Asadchy kertoo.

Tutkimustyö on osoittanut, että tämä ainutlaatuinen ominaisuus on mahdollista toteuttaa ainoastaan hyödyntämällä rakenne-elementtejä, joiden sähköiset ja magneettiset ominaisuudet on vahvasti kytketty toisiinsa.

Näiden ominaisuuksien hyödyntäminen voi johtaa erilaisiin ainutlaatuisiin radioastronomian ja häiveteknologian sovelluksiin, joista voi olla hyötyä myös jokapäiväisessä elämässä. Niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi seulassa, joka suodattaa pois kaikki matkapuhelinsignaalit, mutta jonka muut mikroaaltosignaalit kuten langaton lähiverkko pystyvät läpäisemään.

– Tämä tutkimus avaa myös uusia näkymiä yleiseen valon hallintaan ja mahdollistaa uusien laitteiden, kuten litteiden linssien ja valonsädemuuntajien kehittämisen, Asadchy kertoo.

Tulokset julkaistiin hiljattain Physical Review -julkaisussa.

Lisätietoa:
Tutkija Viktar Asadchy
puh. 050 420 5846

Kompleksisten väliaineiden teoreettinen ja sovellettu sähkömagnetiikka -tutkimusryhmä

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.