Tutkija toteutti halvemman tavan havaita sydämen ja verenkiertoelimistön ongelmat

Väitöskirjan pohjalta tutkimusta jatketaan yhteistyössä yliopistojen ja sairaaloiden kanssa.
SKG-signaalin mittaamisessa käytetty kolmiulotteinen kiihtyvyysanturi prototyyppikotelossa. Prototyypin kotelo on kooltaan tulitikkuaskia pienempi.

DI Mikko Paukkunen paransi väitöstutkimuksessaan sydämen ja verenkiertoelimistön tilaa mittaavan seismokardiografian (SKG) edellytyksiä kliiniseen käyttöönottoon.

– SKG on huomattavasti edullisempi ja vähemmän tutkittavaa rasittava mittaustapa kuin nykyiset vastaavassa käytössä olevat menetelmät, Paukkunen selittää.

SKG:a on jo aiemmin käytetty mittaamaan sydämen aiheuttamia paikallisia värähtelyjä rintalastalta, mutta mitattua dataa on käytetty lähinnä täydentämään muilla menetelmillä tehtyä diagnoosia. Uudet mittausmenetelmät ovat antaneet lupaavia tuloksia esimerkiksi iskemian eli veritulpan tai muun tukoksen aiheuttaman veren puutoksen havaitsemisessa sekä sydänlihaksen supistuvuuden arvioinnissa.

Paukkunen tutki väitöksessään SKG:n toteutuskelpoisuutta sekä tapoja, joilla käytännöllinen järjestelmä SKG-signaalien havaitsemiseen voidaan toteuttaa. Lisäksi hän toteutti siihen liittyvät kaksi erillistä mittausjärjestelmää sekä arvioi niiden suorituskykyä.

Väitöskirjan pohjalta SKG:n tutkimusta jatketaan yhteistyössä sekä koti- että ulkomaisten yliopistojen ja sairaaloiden kanssa. Yksi tärkeimmistä tutkimuskohteista on sydämen vajaatoiminnan tehostettu diagnosointi. Väitöstutkimuksen on rahoittanut Suomen kulttuurirahasto ja Aalto-yliopiston Health Factory.

Lisätietoja:

Mikko Paukkunen

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.