Tuore tutkimus: Pestiinsä sidottu toimitusjohtaja voi tehdä huonompaa tulosta

Työpaikan vaihtoa rajoittavat tekijät saavat toimitusjohtajat pelaamaan varman päälle, jolloin kasvuun tarvittavat riskit jäävät ottamatta. Siksi uranäkymät on hyvä pitää avoinna, sanovat tutkijat.
Kuvassa laskin ja käsi, joka pitelee vihreää mustekynää.
Uramahdollisuuksien rajoittaminen saa johtajat käyttäytymään konservatiivisemmin kuin osakkeenomistajien kannalta olisi optimaalista. Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto

Linkedin-profiilin päivittäminen kannattaa, vaikka olisi toimitusjohtaja. Tämä käy ilmi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun dekaanin, professori Timo Korkeamäen ja Hankenin professorin Gönul Çolakin tuoreesta tutkimuksesta, joka pureutui siihen, miten pitkät ja sitovat työsopimukset ja kilpailukieltoehdot ohjaavat toimitusjohtajien päätöksentekoa.

Tutkimusidea perustuu taloustieteen Nobel-palkinnon saaneen Bengt Holmströmin teoriatyöhön, jossa hän jo 1980-luvulla käsitteli uramahdollisuuksien vaikutuksia riskinottoon. Korkeamäki ja Çolak mittasivat kuitenkin mahdollisuuksien arvon uudella tavalla.

Toimitusjohtajasopimuksiin sisältyy usein kielto siirtyä samalla alalla toimivan yrityksen palvelukseen kuuden kuukauden tai pidemmänkin ajan kuluessa. Tutkimus osoitti selvästi, että tällainen urapolkujen sulkeminen saa toimitusjohtajat pelaamaan varman päälle ja välttämään riskejä. Pidemmällä aikavälillä se voi heikentää yrityksen menestymisen edellytyksiä.

”Uramahdollisuuksien rajoittaminen saa johtajat käyttäytymään konservatiivisemmin kuin osakkeenomistajien kannalta olisi optimaalista”, Korkeamäki kiteyttää.

Liikkuvuus vaikuttaa yhtä paljon kuin yrityskaupat

Korkeamäki ja Colak kehittivät tutkimusta varten yritysten riskinottoindeksin (corporate policy risk eli PRI). Se perustuu yrityksen kirjanpitotiedoista saatavaan tietoon investoinneista ja rahoitusrakenteesta sekä yrityksen toimialojen kirjoista. Sitten tutkijat vertasivat PRI-indeksiä tietoon toimitusjohtajien mahdollisuuksista edetä urallaan sekä tietoon yritysten osakkeenomistajille tuottamasta arvosta.

Korkeamäki kertoo tulosten osoittavan, että muutokset toimitusjohtajien liikkuvuudessa vaikuttavat yrityksen arvoon yhtä paljon kuin yrityskaupat.

”Osaajien liikkuminen on bisnekselle hyvä asia. Siksi toimitusjohtajiakin kannattaisi rohkaista pitämään Linkedin-profiilit ja ansioluettelot ajan tasalla sen sijaan, että heidät velvoitetaan sopimuksin pysymään yrityksen palveluksessa”, Korkeamäki sanoo.

Linkki julkaisuun (sciencedirect.com)

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.