Uutiset

Tuore opetuscase pureutuu globaalien markkinapaikkojen kansainvälistymisvaikeuksiin

Rakuten-verkkokauppayhtiö on kasvanut kaupan ja palvelualan globaaliksi moniottelijaksi.
Kuvassa näkyy professori Arto Lindblom. Kuvan otti Susanna Rosin.
Uusi opetuscasemme avaa globaalien markkinapaikkojen keskeisiä toimintaperiaatteita ja liiketoimintamallien sisältöä, markkinoinnin professori Arto Lindblom kertoo. Kuva: Susanna Rosin / Aalto-yliopisto.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Arto Lindblom on kirjoittanut yhdessä professori Naoto Nadayaman (Kanagawa University) kanssa opetuscasen globaalien markkinapaikkojen kansainvälistymisvaikeuksista. Arvostettu kustantaja Ivey Publishing julkaisi opetuscasen helmikuussa 2020.

Opetuscasessa tarkastellaan Rakutenia, joka on japanilainen verkkokauppayhtiö ja alustatalouden edelläkävijä. Vuonna 1997 Tokiossa perustettu Rakuten on laajentunut nopeasti eri toimialoille ja markkina-alueille. Tänä päivänä se on globaali, alati kasvava ekosysteemi, jonka tarjoamia verkkokauppa-, matkailu-, vakuutus-, pankki- ja viihdepalveluita käyttää jo yli miljardi kuluttajaa maailmanlaajuisesti. Rakutenia kuvataankin usein Amazonin kaltaiseksi alustatalouden moniottelijaksi, joka osaa hyödyntää digitalisaatiota ja suuria tietomassoja kasvunsa mahdollistajana.

Yllättäviä vaikeuksia Euroopassa

Huolimatta siitä, että Rakuten on saavuttanut poikkeuksellisen vahvan aseman Japanissa ja osin jo myös muilla markkina-alueilla, se on kompastellut pahasti Euroopassa. Monet odottivat Rakutenin kasvavan nopeasti Euroopan yhdeksi johtavaksi markkinapaikaksi sen tekemien massiivisten yritysostojen kautta, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Nadayaman ja Lindblomin kirjoittama opetuscase pyrkiikin avaamaan näitä Rakutenin Euroopassa kohtaamia vaikeuksia. Tarkastelussa on erityisesti Rakutenin laajentuminen Iso-Britanniaan vuonna 2011 ja siellä ilmenneet ongelmat.

”On jopa yllättävää, kuinka vaikeaksi Euroopan valloittaminen on osoittautunut Rakutenin kaltaiselle globaalille, uutta digitaalista kaupankäyntilogiikkaa edustavalle toimijalle. Opetuscasessa haastammekin opiskelijoita ja liikkeenjohtajia pohtimaan näiden ongelmien syitä ja toisaalta etsimään ratkaisukeinoja näiden ongelmien selättämiseksi. Case myös avaa globaalien markkinapaikkojen keskeisiä toimintaperiaatteita ja liiketoimintamallien sisältöä”, kertoo professori Arto Lindblom.

Opetuscase on suunnattu niin opiskelijoiden kuin liikkeenjohtajien käyttöön ja se soveltuu hyvin osaksi markkinoinnin ja kansainvälisen liiketoiminnan sekä johtamisen opetuskokonaisuuksia.

Ivey Publishing julkaisee vuosittain yli 350 opetuscasea ja on julkaissut yhteensä jo yli 8 000 casea luettelossaan. Se on Harvard Business Schoolin tavoin yksi maailman suurimmista casien tuottajista ja julkaisijoista.

Lisätiedot:

Professori Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, markkinoinnin laitos
[email protected] 

Lähde:

Naoto Nadayama & Arto Lindblom (2020). Rakuten: To stay or not to stay in the UK? Ivey Publishing. Product Number: 9B20M022. https://www.iveycases.com/ProductView.aspx?id=108332

https://www.iveycases.com

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.