Tomi Viitala: Tutkin asioita, joilla on käytännön merkitystä ja jotka kiinnostavat laajasti

Vero-oikeuden apulaisprofessori tähtää jatkuvasti nousujohteiseen suoritukseen niin työssään kuin ultrajuoksussa.
Vero-oikeuden apulaisprofessori Tomi Viitala Amsterdamissa
Apulaisprofessori Tomi Viitala on paraikaa tutkimusvierailulla Amsterdamissa, joka on kansainvälisen verotutkimuksen kiistaton pääkaupunki.

Apulaisprofessori Tomi Viitala, mitä tutkit ja miksi?

Tällä hetkellä tutkimusaiheeni liittyvät siihen, miten EU-oikeus vaikuttaa sijoittamisen verotukseen. Juuri nyt tutkimuskohteenani on ns. osakesäästötili, joka tulee Suomeenkin ensi vuoden alussa. EU-oikeuden pääomien vapaa liikkuvuus edellyttää, että verokannusteita ei suunnitella vain kotimaisiin tilanteisiin, vaan että huomioidaan myös kansainväliset tilanteet. Tämä aiheuttaa lainsäätäjälle harmaita hiuksia, koska kansainvälisen verotuksen kysymykset ovat usein hankalia.

Pyrin valitsemaan sellaisia tutkimusaiheita, joilla on käytännön merkitystä ja jotka kiinnostavat useita sidosryhmiä. Moni tutkimusaiheeni on kiinnostanut myös poliitikkoja ja muita päättäjiä, jolloin tutkimuksella on myös yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Miten sinusta tuli vero-oikeuden apulaisprofessori?

Osittain sattuman ja osittain pitkäjänteisen työn kautta. Väittelin tohtoriksi Turun kauppakorkeakoulusta vuonna 2004, minkä jälkeen olin reilut 10 vuotta veroasiantuntijana muun muassa EY:llä, Keskuskauppakamarissa ja Valtiovarainministeriössä. Tavoitteeni on ollut hankkia mahdollisimman monipuolinen käytännön kokemus yritys- ja kansainvälisestä verotuksesta. Olen koko ajan myös kirjoittanut ja kouluttanut sivutoimisesti.

Kun apulaisprofessorin paikka avautui Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulusta vuonna 2015, päätin kokeilla, josko tällaisella kokemuksella voisi tulla valituksi ja kyllä näköjään voi. Tämä polku on osoittautunut itselleni hyväksi, koska käytännön kokemuksesta on ollut paljon hyötyä tutkimuksessa ja opetuksessa.

Mitkä ovat tähänastisen urasi kohokohtia?

Pyrin välttämään kohokohtia ja tähtään tasaisen hyvään, nousujohteiseen suoritukseen. Tämä sopii ultrajuoksusta ja muista pitkistä suorituksista nauttivalle luonteelleni. Hienoimpia hetkiä ovat olleet sellaiset, joissa kollegat, asiakkaat tai opiskelijat ovat antaneet henkilökohtaista palautetta siitä, että olen omalla esimerkilläni onnistunut tekemään vaikutuksen.

Mitkä ominaisuudet ovat tärkeimpiä menestyäksesi työssäsi?

Tutkimuksessa ja opettamisessa korostuvat eri ominaisuudet. Tutkimus vaatii pitkäjänteisyyttä ja kykyä luoda verkostoja, jotta saa riittävää näkyvyyttä. Opetuksessa taas on tärkeää pystyä esittämään asiat kiinnostavasti tavalla, joka saa opiskelijat innostumaan. Parasta palautetta on ollut, kun joku on innostunut luennoillani verotuksesta niin paljon, että on päätynyt veroasiantuntijan uralle. Palvelulupaukseni opiskelijoille on, että opetan kursseillani vain sellaisia asioita, jotka tuovat lisäarvoa Kauppiksesta valmistuvien uralle.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Olen juuri tutkimusvierailulla Amsterdamissa, joka on kansainvälisen verotutkimuksen kiistaton pääkaupunki. Tämä on ollut niin hieno kokemus, että toivon saavani lisää vastaavia kokemuksia myös tulevaisuudessa.

Tomi Viitala seuraa mielenkiinnolla meneillään olevia hallitusohjelmaneuvotteluita, joissa vero-oikeuden tutkimustiedollekin olisi varmasti käyttöä.

Hän on myös yhtenä kouluttajana Aalto EE:n Kansainvälisen yritysverotuksen johtaminen -kurssilla syyskuussa, jolle osallistuvat pääsevät kuulemaan kansainvälisen verotuksen mielenkiintoisista kehityssuuntauksista.

Tomi Viitala

Assistant Professor

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille