Uutiset

Toimitusketjun valinnassa suosio kiilaa strategian

Tietoinen vertailu ja epäsuora matkiminen lähentävät vertaisyritysten toimintatapoja. Tämä tapahtuu joskus laadun ja toimintakulttuurin kustannuksella.

Yritykset päätyvät samanlaisiin toimintatapoihin, koska ne tavoittelevat asiakkaiden, median ja tavarantoimittajien hyväksyntää. Tämä samankaltaistuminen havaittiin laajassa empiirisessä tutkimuksessa, jossa oli mukana 261 elektroniikka-, konepaja- ja kuljetusvälineteollisuuden yritystä yhdeksästä eri maasta, myös Suomesta.

Tutkimuksen tehneet Aalto-yliopiston professori Katri Kauppi, diplomityöntekijä Emma Nermes ja University College Dublinin professori Virpi Turkulainen yllättyivät siitä, että toimintaympäristötekijät selittivät yritysten valintoja jopa enemmän kuin yritysten strategiset tavoitteet. Kauppi muistuttaa, että vertaisyritysten matkimiseen voi liittyä myös riskejä.

”Voi olla, että puhtaasti suosion perusteella valitut toimintatavat eivät sovellu parhaiten yrityksen omaan toimintakulttuuriin, toimitusketjun rakenteisiin tai tavoitteisiin laadun tai kustannustason suhteen. Esimerkiksi Lean-toimintatavat levisivät – ja leviävät edelleen – Toyotalta Japanista lähes kulttimaisesti ainoana oikeana tapana tehostaa toimintoja. Ne eivät kuitenkaan ole mikään automaattiavain menestykseen, jos niitä ei muisteta tai pystytä pitkällä tähtäimellä juurruttamaan yrityksen perustoimintatapoihin”, Kauppi sanoo.

Tutkimuksessa selvitettiin yritysten toimitusketjujen kehitystä eli toimittajaintegraatiota ja sen muotoihin vaikuttavia taustatekijöitä.

Tutkijat tarkastelivat lähemmin yritysten tiedonjakoa toimittajien kanssa, toimittajakehitystä, pitkän aikavälin sitoutumista toimittajasuhteisiin, ongelmaratkaisutapoja sekä tietojärjestelmäintegraatiota. Tutkimus osoitti, että samassa toimintaympäristössä toimivilla yrityksillä oli myös hyvin samankaltaiset toimitusketjut.

Toimitusketjujen samankaltaisuutta selittivät taustatekijöistä etenkin yrityksen sijaintimaa ja koko henkilöstömäärällä mitattuna.

Toimitusketjujen samankaltaisuutta selittivät taustatekijöistä etenkin yrityksen sijaintimaa ja koko henkilöstömäärällä mitattuna. Suurimpana selittäjänä samankaltaisille toimintatavoille oli kuitenkin yritysten toteuttama benchmarking, eli omien toimintatapojen systemaattinen vertailukehittäminen toisten yritysten tapojen perusteella.

”Esimerkiksi kaikkien vertailussa olleiden suomalaisten yritysten toimitusketjut olivat toimintatavoiltaan keskimäärin samankaltaisempia kuin vaikka suomalaisen elektroniikkayrityksen toimitusketju verrattuna espanjalaisen tai korealaisen elektroniikkayrityksen toimitusketjuun”, Kauppi selventää.

”Toimittajaintegraation samankaltaisuus on siis seurausta sekä tiedostetusti toteutetusta vertailusta että epäsuorasta samankaltaisten yritysten matkimisesta”, Virpi Turkulainen sanoo.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Suomen Akatemia, Teknologiateollisuus sekä Aalto-yliopisto.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Operations & Production Management –tiedejulkaisussa. Linkki artikkeliin (emeraldinsight.com)

Lisätietoja:

Katri Kauppi
Logistiikan professori, Aalto-yliopisto
p. 050 401 7112
[email protected]

Virpi Turkulainen
Johtamisen professori, University College Dublin
[email protected]

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aalto Summer School on Transportation poster
Tutkimus ja taide Julkaistu:
Designs for a Cooler Planet 2020: Race for the Future
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Designs for a Cooler Planet — Helsinki Design Week Otaniemessä

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden inspiroimia tulevaisuuden konsepteja.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Dawsonera-tietokannan toiminta on päättynyt

Dawsonera-tietokannan toiminta on päättynyt palveluntarjoajan selvitystilan vuoksi.
Woman wearing an orange-colored dress and standing on the grass in between birch trees
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Pienestä kuplasta toiselle puolelle maapalloa

Avleen Malhin nuoruudessa hänen maailmaansa ei mahtunut muuta kuin opiskelu ja vanhemmat. Nyt hän asuu toisella puolella maailmaa, suunnittelee autoilijoiden Airbnb:tä ja kannustaa naisia saavuttamaan tavoitteensa.